fredag 22 december 2017

FREDAGEN FÖRE DAN FÖRE DOPPAREDAN

Julen närmar sig. Idag är det dan före fan före dopparedan.
Vrooom!
Ungefär så låter det när dagarna svischar förbi. Det är lite Formel 1 över tidens gång. Den går alltid fort men i december borde den hastighetsbegränsas. Jag tycker man känner vinddraget, det är nästan så hårtestarna rufsas om av hastigheten.
I denna sena timme sitter jag vid köksbordet med datorn påslagen och den lilla elektriska ljusgruppen tänd för att höja mysfaktorn. Nattradion är också på och mellan programledarnas pratstunder spelas en och annan julmelodi vilket förhöjer julkänslan hos de nattugglande lyssnarna.
Det finns nog ingen som tar det så lugnt inför julen som jag. Här ligger julförberedelserna och julstressen på den lägsta nivå man kan tänka sig. För många år sedan upptäckte jag att julen kommer och går även om dammtussarna inte hamnat i dammsugaren, kyl och frys inte är sprängfulla av hemlagat och hembakat och julklapparna inte har något rim.
Julen bryr sig inte om sådana oväsentligheter.
Så, ett tips till alla julstressade människor från en bloggerska med erfarenhet av ovanstående:
Ta det lugnt!
Juldagarna passerar trots småstökiga rum, köpta pepparkakor och färdigkokt skinka.
God fredag!

4 kommentarer:

  1. Precis min inställning. Det heter ju julefrid och inte julestress. Jag önskar dig en riktigt God Jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt! Mer av julefrid, mindre av julestress!
      Du och dina kära ska ha en fantastiskt GOD JUL!

      Radera
  2. Har du inte kokat syltan och bakat pepparkakorna än? Det bör man väl göra när julen står för dörren. Nej, skämt åsido, jag har varken trillat köttbullar eller bakat lussekatter. Men stressen finns, det ser man i mataffären och på de ställen där man hämtar paket. God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är synd om alla som känner att allt måste vara hemlagat, nystädat och perfekt. Det är så onödig stress när helgdagarna passerar ändå. Och vem bryr sig om köttbullarna inte är hemtrillade? Det är ju inte det som sätter julstämningen.
      GOD JUL till er också!

      Radera