söndag 10 december 2017

EN BERÖMD DAG

Två ljus har vi tänt den andra söndagen i advent.

Precis två veckor till julafton.
Tiden har bråttom.
Det är inte bara andra advent idag, det är också Nobeldagen.
 Alfred Nobel (1833-1896)
Nobelfestligheterna i Stockholm kommer som alltid att fylla SVT:s programtablåer.
Pristagarnas agendor har varit fulltecknade från den stund de anlände till huvudstaden.
Men just detta datum, den tionde december, når allt sin kulmen med prisutdelning, bankett, bal och ännu fler intervjuer.

Undrar hur de känner sig när de vaknar på söndagsmorgonen.
Lite nervöst och spännande måste det ju ändå vara att bli ärad med världens mest berömda pris, ta emot det från kungens hand och sedan umgås med kungligheter och andra "höjdare" på festernas fest.
Men uppmärksamheten och kändisskapet var pristagarna naturligtvis tvungna att vänja sig vid så snart världen fick veta deras namn.
Hoppas de alla får trevliga minnen från Stockholm och Sverige.
Och må inga levande ljus bli bortglömda under denna adventssöndag.
Och inte någon annan dag heller.

6 kommentarer:

  1. Ikväll ska jag titta lite på Nobelfestligheterna. Bevakningen är lika stor som vid ett kungligt bröllop nästan. Jag tycker det är mest intressant när de försöker förklara för "vanligt" folk hur uppfinningarna kan användas på ett bra sätt. Ha en fin andra advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant med dessa hängivna genier som gör upptäckter som kommer oss vanliga till godo så småningom. Också roligt att se vad damerna har på sig. Det brukar vara både snyggt och o-snyggt.
      Jag har faktiskt inte tittat på TV än idag. Men just nu spelar jag in från Nobelbanketten.
      Ha en skön kväll!

      Radera
  2. Jag blev påmind via Facebook att det var Nobeldagen.
    Tittade litet kort via SvT Play - som inte hade blockat programmet utanför Sverige.
    Det som verkar ha talats mest om idag var Alice Bah Kunkes mycket (i mitt tycke) märkliga klänning. Det talades om allt från papperstallrikar till andra pappersprodukter.
    Jag tyckte hennes klänning påminde om den “elaka häxan" i Narniafilmerna! ;)
    Konstig var klänningen i alla fall. Vad tyckte du?
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bah Kunkes klänning var mycket speciell, tillverkad i papper och skulle ge en tanke åt klimatförändringarna i Arktis. Det hade tagit designern Bea Szenfeld två dagar bara att klippa och vika ärmarna/boleron. Bah Kunke hade fått öva på att äta i den vita skapelsen innan det var dags för själva Nobelfesten.
      Jag hade inte ens på TVn under söndagen men jag har sett bilder och videosnuttar från festen. Man kan väl säga att det krävs en hel del för att bära upp en sådan där spektakulär klänning. Och Kunke är en stilig kvinna.
      Kram från norr!

      Radera
  3. Jag tittade på festligheterna och imponerades av det vackra bordsdekorationerna vid pristagarbordet. Blåskimrande skulpturer gjorda av is från Torneälven. Damernas kläder så intressanta. Herrarnas kläder så enahanda. Precis som vanligt alltså. Jag skulle gärna vilja provsmaka maten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bordsdekorationerna missade jag eftersom jag inte alls tittade på TV under söndagen. Herrarna skulle kanske ha haft några av de kostymer som Anne-Marie visade i en video på sin blogg. De var ingalunda enahanda. :D

      Radera