lördag 21 oktober 2017

HALLÅ, ANSLUT HJÄRNAN!

Den här skyltens budskap borde vi alla lägga på minnet.
Men kanske mest de som syns och hörs i officiella sammanhang, t.ex. programledare i TV, före detta finansministrar, presidenter lite här och där i världen ... och ja, politiker och makthavare i allmänhet. Men det är ju faktiskt bra att även vanligt folk har hjärnan ansluten när munnen öppnas.
Vi skulle undvika en massa strul och generande situationer. Och alla slapp vi "pudla".

Vad som förvånar mest är att folk aldrig lär sig. 
Människor gör bort sig hela tiden. På alla möjliga sätt.
Bryr man sig inte?
Kanske tror man att man ska komma undan med dumheterna.
I så fall är det väldigt naivt.
Enfald har en benägenhet att mångfaldigas.
Trevlig helg!

8 kommentarer:

  1. Ett mycket bra råd. Det verkar som om trakasserier och annat ofog kan fortsätta i evigheter och omgivningen bara blundar. Hur är man då funtad? Bra när det kommer fram i ljuset. Här är det fortfarande inte riktigt ljust. Passar bra till en "slöedag". Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kan ju inte skryta med att kvinnor och män är jämlika så länge vissa män fortsätter med sitt kränkande beteende mot kvinnor. Men, som alltid, så kommer säkert pendeln nu att slå i botten åt motsatt håll istället. Och det är inte heller bra. Varför är det så ont om sunt förnuft???
      "Slöedagar" låter behagligt, tycker jag.
      Må så gott!

      Radera
  2. Håller med dig till punkt och prick . . .
    Varje morgon måste jag göra den anslutningen, tur det bara är jag och man,
    min hjärna vill först och främst ha lugn och ro på morgonen, inget prat diskussioner radio, tv m.m. och helst frisk luft på direkten.
    Ja tids nog under dagen får man höra tillräckligt av nyter och dumheter, när kvällen infinner sig är nyheterna sönder pratade. Jag är knepig på morgonen och det vet 'alla de mina', det tar tid för hjärnan att starta, hi hi . . .
    kanske något fel på uppkopplingen, jag är nattuggla så är då inte morgon pigg. Hela livet en mardröm att stiga upp till jobbet, pensionärslivet blev en succé, livet blev helt plötsligt fritt.
    Vi var i Polen nyligen och hos släkten är det okej vid frukost bordet, de känner mig, men denna gång reste vi lite mer och stannade någon natt på hotell. Frukosten var överdådig, så där ingen klagan men jag fick be personalen om radio-tystnad, alltså de spelade hög discomusik på morgon kl 8.
    Då tände jag på alla cylindrar och frågade om någon fortfarande dansade . . .
    dämpa spektaklet, helst stäng av, spela hellre tyst Chopin musik annars kommer jag att 'flippa ur' och då blir det inte kul för er, (på Polska förstås och de hörde min vackra bryning och berömde min Polska).
    De gjorde som jag bad dem om så jag kunde njuta av frukosten i ett källarvalv som var mysigt och trevligt inrett. Ingen av de andra gästerna sa något utan bara nickade och log.
    Så nu vet du när du bjuder mig på frukost hur jag vill ha det, hi hi . . .
    Senare kopplas munnen på och det blir svårt att stänga av mig, dra ut kontakten, 'fniss'
    Trevlig helg, kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen hög discomusik och inga diskussioner vid frukostbordet men radion knäpper jag på så snart jag stiger upp på morgonen. Jag är också en nattuggla men när jag väl masat mig ur sängen så är hjärnan genast ansluten. Tror och hoppas jag i alla fall. Men sedan kan den ju ta smygpauser lite då och då under dagen. ;)
      Vad roligt med resan till din släkt i Polen, ni verkar ha haft det jättetrevligt. Hur känns det att tala polska efter åren i Sverige? Jag antar att du ofta pratar med dina släktingar på telefon eller kanske via Skype och på det viset håller språket levande.
      Önskar dig/er en skön söndag! Kram från norr!

      Radera
  3. Min hjärna var inte inkopplad i morse, det tar en tag innan jag är ansluten. Bra att detta tafsande och kladdande kommer upp till ytan. Som farmor till fyra barnbarn, alla flickor, vill jag att de ska få leva i en trygg värld utan trakasserier och rädslor. Men en jämlik värld där vi respekterar varandra är väl tyvärr en utopi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad hände i morse? ;) --- De flesta killar/män är ju förnuftiga och bra men så finns det några som utmärker sig på det mest idiotiska och vidriga sätt. Vad är det med dem? På tiden att de får ta ansvar för sina dumheter.

      Radera
  4. Joo, det har blivit bättre med åren :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns bra att något blir bättre med åren. Annars brukar det vara tvärtom. ;)

      Radera