onsdag 12 oktober 2016

SVART VATTEN

Varje dag är jag tacksam för att jag bara behöver vrida på en kran för att det ska porla ut
rent, friskt vatten.
I vår orättvisa värld är det inte alla förunnat. Rent, hälsosamt vatten är en lyx och en lycka.
Igår på förmiddagen skulle man byta ut ett vattenrör någonstans i vår bostadsrättsförening. Från klockan 09:00 och några timmar framåt skulle vi vara utan varmvatten. Det blev att värma på spisen om man ville få undan lunchdisken.
Tack och lov rann kallvattnet som vanligt friskt och gott från våra kranar.
Vid 14-tiden var varmvattnet tillbaka.

Men ... vad nu?
SVART vatten???
Har sotaren varit inblandad i rörbytet?
Här rinner det för fullt i badrummets tvättfat.

Jodå, man hade varnat för att vattnet kunde vara missfärgat från början. Först var det lite röd-brunrostigt en stund. Som det oftast är när det varit avstängt. Och som vanligt var det ett väldigt puffande, smällande och skvättande innan luften i rören var borta.
Men svart geggamoja?
 Som svart bläck.
Nog för att svart är min favoritfärg — jag älskar svart! —  men definitivt inte som färg på vattnet som kommer från mina kranar. Där går gränsen.

VAD ÄR DET I VÅRA RÖR?
Det tog säkert 25 minuter innan det började övergå från svart till grått.

Här gjordes stambyte för några år sedan. Så vattenledningarna är ju inte särskilt gamla.
Den här svarta "sörjan" måste ha berott på något speciellt.
(Undrar hur packningarna mår.)

Jag har faktisk hört/läst att om vi visste hur våra vattenledningar ser ut på insidan så skulle vi nog inte vilja dricka vattnet överhuvudtaget. Nu klunkar man ju aldrig i sig varmvatten direkt från kranen och tur är väl det.
Men rören som kallvattnet rinner genom är kanske inte så snygga de heller.
Hur som helst, efter si-så-där 35 minuters intensivt spolande på fyra olika ställen bara i mitt hem så började vattnet att se normalt ut igen.
Igår rann det bort extra många kubikmeter av detta värdefulla och livsviktiga.
Men den här gången var det absolut nödvändigt.

4 kommentarer:

  1. Fy, så äckligt! Det är nog bra att man inte vet hur allting ser ut, för då skulle man säkert inte våga varken äta eller dricka nåt. Förhoppningsvis är det inte alltför många bacillusker i vårt vatten eftersom vi normalt inte blir sjuka av det. Hur skulle vi klara oss utan vatten? Stackars människor som inte har tillgång till rent vatten. Hälsning från ett höstsoligt Åstorp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var nästan overkligt. Vatten ska ju varken ha smak, doft eller färg. Här i kommunen har vi ett väldigt bra vatten. Om jag inte minns fel så har vi t.o.m. tävlat någon gång i vattenkvalitet med några av landets andra kommuner.
      Jag tycker om att dricka vatten, egentligen det enda jag dricker, så jag är glad för vårt fina kranvatten.
      Här var det 5,2 minus i morse. Känns väääldigt kallt på hösten. Men "varmt" på våren.

      Radera
  2. Det var en rörledning direkt från Svarta havet skulle jag tro. Man vill varken tvätta kläder eller duscha när vattnet har den färgen. Tur att det är tillfälligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag tänkte faktiskt på det: "Vatten från Svarta havet!" Jag sköljde av händerna i rent kallvatten varje gång jag kommit i kontakt med svartvattnet. Och idag är allt som vanligt igen. Jag är så tacksam.

      Radera