lördag 3 september 2016

HÖST I LUFTEN

 September är här. Det är förändring i luften. Bokstavligt talat. På många sätt.
Luften blir klarare, färgerna intensivare, temperaturen behagligare, mörkret tätare,
hemmet mysigare.
Jag har sagt det förr men jag säger det igen:
Jag älskar hösten!
Lite då och då under året brukar jag ta bilder av närmiljön för att se hur den ändrar utseende allteftersom åren och de fyra årstiderna kommer och går.
Igår eftermiddag knäppte jag några bilder från balkongen och helt plötsligt upptäckte jag en försiktig men fullt synlig regnbåge mot den molniga himlen i öster. Det hade inte fallit en enda droppe regn över just mitt hus men längre bort måste det ju ha kommit en skur.
Från väster lyste eftermiddagssolen över björkarna som har börjat växla färg
från grönt till gröngult.
Till slut brukar de enas om helgult med inslag av brunt innan lövdräkten skakas av och de står kala.
Lövträd klär av sig på hösten och sig på våren. Vi människor gör precis tvärtom.
Jag är mycket tacksam över att jag kan och får bestämma själv när det är dags för klädbyte.
Förresten, undrar om björkar är avundsjuka på rönnar och lönnar eftersom de senare har snyggare färger i höstgarderoben.
Hösten, "de långa skuggornas tid".
Hoppas nu att den första hösthelgen visar upp sin vackraste sida.

8 kommentarer:

  1. Ja, något är det i luften som ändrats även här hos oss. Nätterna är kyligare. Men om det är några löv som gulnat, beror det snarare på sommarens torka är på att hösten närmar sig. Och till slutet av veckan säger dom att det ska bli en bra bit över 20 grader. Vi bor i ett avlångt land...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta kan man känna hur hösten snabbt knuffat undan sommaren under natten. Ena dagen sniffar man sommarluft och så, dagen därpå, andas man plötsligt höstluft, klar, hög, ren.
      En natt här förra veckan var det bara plus 1,8 framåt morgontimmarna. Samma natt hade det varit flera minusgrader längre norrut och inåt landet. I augusti. Alldeles för tidigt. På hösten är det ju en fördel att bo vid kusten/vatten. Och följaktligen en nackdel på våren.
      I torsdags, första september, hade vi en strålande, härlig sensommardag, plus 20. Ljuvligt! Fler sådana!

      Radera
  2. Träd kan tala enligt forskning och själv lyssnar jag ofta till en gammal tall nära mig. Om björkarna är avundsjuka på rönnar och lönnar är däremot ganska osäkert. Tycker nog att björkarna verkar ha självförtroende så det räcker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min närmiljö är full av snaquesaliga björkar och de har berättat för mig att det är bara på våren och sommaren som björkar har självförtroende. När de är som grönast och vackrast och får pryda förstukvistar, danslogar, midsommarstänger, m.m. Sedan, mot höstkanten, då bubblar avundsjukan upp eftersom folk föredrar färggranna rönn- och lönnlöv till eventuella dekorationer.
      Vi har alla våra glansdagar.

      Radera
  3. Det har regnat från och till hos mig, men nån regnbåge har jag inte kunnat spana in. Det känns höstligt i luften och det börjar bli mörkt tidigare och tidigare om kvällarna. Pysseltiden är på ingång! Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr levereras det mesta regnet utan regnbågar. Här är det också höst i luften. I morse var hustaken häromkring vita av frost. Det tycker jag är att överdriva. Kung Bore ska inte ha så bråttom med sin entré. Hans tid kommer.
      Här är det nu så gott som helmörkt vid 20-tiden, d.v.s. egentligen är ju klockan då bara 19. Och snart är det höstdagjämning.
      Ha det riktigt bra!

      Radera
  4. Tycker som du, åtminstone innan höstregnet kommer. September är årets finaste månad. På sätt och vis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Minns i november den ljuva september ..." Enligt mig så är enda nackdelen med hösten överhuvudtaget att den förebådar långa, kalla, halkiga vintern.

      Radera