måndag 1 december 2014

JULIGA KALENDRAR, FILMER OCH TIDNINGAR

Det börjar dra sig mot jul.
Idag är det första december. Igår tändes det första adventsljuset.
Och idag öppnade man första luckan i SVT1:s julkalender.
Jag tror inte att jag kommer att följa årets upplaga - den verkar innehålla alldeles för mycket sol, värme och badstränder.
Jag vill ha snö, pepparkaksbak, luciafirande och vintrig julstämning.
Alltså var det bara att skicka efter två av SVT:s tidigare kalendrar...
... "Teskedsgumman" från 1967 med Birgitta Andersson och Carl-Gustaf Lindstedt.
Och...
... "Julstrul" från 1984.
Jag gillade Staffan Ling och Bengt Andersson. De var så där lite lagom galna - på ett härligt sätt.
För tredje året i rad öppnar jag kalenderluckor även på datorn. Den engelska konstnären Jacquie Lawson gör vackra adventskalendrar där man interaktivt utformar delar av kalendern. Det är jättekul att få designa snöflingor, klä julgranar, lägga pussel, spela Solitaire, Memory, o.s.v.
Det här blir jag aldrig för gammal för! Hoppas jag!!!
 
"The Market"
"Family room"
Idag dunsade årets sjätte och sista nummer av den trevliga och intressanta tidningen Scandinavian Retro ner på hallgolvet. Den ger alltid upphov till sköna nostalgitrippar.
Engelska Homes & Gardens julnummer fick följa med hem vid senaste stadsbesöket.
Däremot har Antikvärlden och Hem & Antik hittat sin väg in genom brevinkastet - precis som Scandinavian Retro.
 
Långfilmen White Christmas från 1954 hade gjort sällskap med julkalendrarna till min adress.
Jag minns att filmen gått på TV och att jag gillade de vita vidderna i staten Vermont dit bl.a. Bing Crosby och Danny Kaye beger sig.
Jag har tidigare berättat att jag älskar amerikanska julfilmer och någon trevlig filmkväll under julhelgen (eller före!) blir det "I´m dreaming of a White Christmas..." för hela slanten.
Och så tar jag naturligtvis för givet att alla TV-kanaler också kommer att bidra med en eller annan julrulle från det stora landet i väster.
Härligt!
 
Visst struntar ni i julstressen och bara njuter av den fina adventstiden?
Klokt!

8 kommentarer:

  1. Som jag skrev till dig på min blogg håller jag med dig om att julkalendern bör vara litet "julig". Men det har funnits några bra kalendrar som också varit litet mer "alternativa". Har dock inte sett några julkalendrar på troligen 20 år.
    Staffan och Bengt var tokroliga. Antar att de inte alls är i farten nuförtiden.
    Och jag öppnade precis luckan på datorn jag också. Tack för att du skickade kalendern till mig!
    Du får gotta dig i amerikanska julfilmer så mycket du kan. :) Har du Hallmark-kanalen? Där sänds det nog väldigt många sådana filmer just nu.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Så mysigt och trevligt du verkar ha det...........ingen julstress................bara mys

    SvaraRadera
  3. Kommer inte att se något av årets advendskalender, har slutat för länge sedan. Carl-Gustaf och Birgitta A minns man dock med välbehag.

    SvaraRadera
  4. Filmen "White Christmas" såg jag på en biograf i Kristineberg på 50-talet. Det var en stund sedan.

    "Teskedsgumman" är en klar favorit bland julkalendrarna.

    SvaraRadera
  5. Anne-Marie: Som jag skrev så får årets SVT-kalender vara. Sol och badstränder lockar inte just nu. Överhuvudtaget har det blivit lite TV-tittande den här veckan - mest har jag pysslat med att få till i sovrummet. Den nya sängen levererades sent på onsdag så det har varit heminredning på schemat. Har knappt ens haft datorn på. Det är konstigt hur ett sängbyte kan lämna spår i alla hemmets rum. :/
    Jag gillade Staffan och Bengts program - de hade en skön humor.
    Jag har inte Hallmark-kanalen men flera av våra reklamkanaler sänder amerikanska julfilmer. Tror det sänds några idag, lördag. Då blir det mys. :D
    Ha en fin andra advent! Kram från varmgradiga och svinhala norr!

    SvaraRadera
  6. Mufflo: Min julstressnivå har alltid legat mycket lågt. Det är synd om alla som känner att de måste flänga runt som skållade troll.
    Ha en skön andra advent!

    SvaraRadera
  7. Andra året i Hjo: Inte heller här tittas det på SVT:s julkalender i år. När tid finns blir det DVD med Teskedsgumman och Julstrul.
    Trevlig andra advent!

    SvaraRadera
  8. Gunnel: "White Christmas" håller nog fortfarande! Efter exakt 60 år. I alla fall låten! :)
    Och givetvis håller söta Teskedsgumman! Efter 47 år! Hon kommer att överleva oss alla. ;)

    SvaraRadera