onsdag 9 juli 2014

VÄRMESLAGET ÄR NÄRA

PUH!!!
Det borde finnas en gräns även för ytterligheter!
Vad är det för fel på +18?
Temperatur tidigare i kväll.
Att sova när det är 29 grader i sovrummet är en prestation.
Jag har, och har alltid haft, väldigt svårt att klara värme.
Jag blir darrig, kraftlös, hjärnan tycks "koka", jag får huvudvärk och blir väldigt vissen.
Orkar knappt blinka.
Båda mina föräldrar mådde också dåligt när det blev riktigt varmt. Och min äldste storebror brukade säga att runt 17 grader var idealisk sommartemperatur.
Fyra av familjens fem medlemmar, mamma, pappa, "stor"-storebror och lillasyster (jag), satt MYCKET sällan i solen. Vi älskade skuggan.
Däremot verkar familjens mellanbarn, "lill"-storebror, inte ha samma problem med värmen.

Jag har genom livets alla år förundrat iakttagit sol- och värmedyrkande släkt och vänner. Och aldrig förstått hur de klarat av att sitta/ligga i solen timme efter timme.
 För tillfället behövs inget gympass för att bli svettig och nära värmekollaps.
Det räcker med att hålla andningen igång.
 
Inte ens det här fungerar... man orkar inte få gungmattan i svängning.

Gissa om jag är glad att jag inte bor där temperaturen kan komma upp i 40 - och mer!
Just nu känner jag att ett milt sommarregn skulle sitta fint!
Men Luleå Hamnfestival som börjat idag och pågår t.o.m. lördag har "i alla fall tur med vädret".
 
 Ha det gott!

5 kommentarer:

  1. Jag har också svårt att sitta i solen, jag är nog blekast i hela bekantskapskretsen :)

    SvaraRadera
  2. När jag ser dina +30 tycker jag det ser svalt ut. Häromdagen var det runt +40 i stort sett överallt i mina trakter.
    Och ett par nätter svalnade det inte som det brukar här bland bergen. Det brukar oftast vara runt +10-15 under sommaren under nätterna och man kan få bostaden rätt sval med öppna fönster. De två nätterna vi precis hade var det kanske +22-23 under natten - och fuktig värme. Min bostad var inte trevlig då.
    Jag förstår dig precis eftersom jag är likadan. Runt +22-25 är behaglig värme - jag har nog vant mig en del vid mer värme här i Kalifornien. Att sova i +29 går egentligen inte.
    Idag och i morgon skall det bli litet mer "humana" temperaturer - "bara" runt 30-35. Ja, allt är relativt. Nästa vecka kommer det att bli uppemot +40 igen. Om det blir svalare hos dig kommer jag. ;)

    SvaraRadera
  3. Helena: Skuggplacerade platser är eftertraktade när du och jag har solväder. Jag är - och har alltid varit - blekast av ALLA. ;)

    Anne-Marie: Egentligen förstår jag inte hur människor klarar av de temperaturer ni har nu. Jag skulle smälta till en blöt fläck. Svala nätter är underbart, en slags naturlig AC, men ibland fungerar den dåligt. Den går inte alls att lita på - usel driftsäkerhet. ;)
    Här ska visst värmen fortsätta veckan ut, sedan kan det bli lite mer varierat. Det är bara att du börjar packa resväskan! Välkommen! :)

    SvaraRadera
  4. Ca 350 av årets dagar är det för kallt i Sverige. Just nu är temperaturerna ungefär drägliga. Alla längtar till sommaren, men när den kommer gör man inte annat än klagar, de få dagar den varar. Lite konstigt tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Anders: För kallt ca 350 av årets dagar? Du verkar vara mer missnöjd med Sveriges klimat än jag är. ;)
    Vi bor ju inte bara i ett land med drägliga temperaturer ca 15 dagar per år, vi bor också i ett land med åsiktsfrihet. Du har rätt att tycka vad du vill, det har även jag. Det är bara så att jag (och många med mig) mår dåligt av värme, verkligen dåligt. Och... sömnen blir uschlig i plus 29!

    SvaraRadera