tisdag 1 april 2014

SEVÄRD KONSTUTSTÄLLNING

Jodå, jag vet att det är stora lurar-dagen, men istället för att skoja med er så får ni följa med på den klart sevärda konstutställning som just nu visas på Kulturens Hus.
Bilderna är tagna med min mobil så kvalitén är si-så-där, men de är i alla fall klickbara.
Först fyra bilder med verk av Roland Borén.
 En stor skulptur som jag faktiskt gärna skulle ha i mitt hem.
(Intill stod det en likadan i rostig plåt. Den här var snyggare.)
 Målning
 Målning... och ja, den ska tydligen hänga snett.
 En lutande metallfåtölj.
På lappen till höger nere på golvet stod det att man gärna fick provsitta konstverket.
-----
Så sex bilder med konstverk av Gudrun Söderholm.
"Stålverk" kallar hon dem, de är vävda i lin, stål och tagel.
 De två konstverken här ovanför hängde helt raka så nu är det jag som är sned.
Eller mobilen. Alla kameror (och några människor!) borde vara utrustade med vattenpass.
Förresten, det kanske redan finns på vissa.
 
 
 
 
 Tyvärr missade jag konstnärens namn på nedanstående tavla.
Den ingår i Luleå kommuns konstinköp 2013.
Det här mörka motivet tilltalar mig.
Jag undrar nyfiket vad den halva mannens övre halva sysslar med.
Den blå randen på tavlan får ni tänka bort - den kommer från ett fönster högst upp på väggen mittemot där tavlan hängde. Hur jag än ställde mig så speglades fönsterraden i tavelglaset.

Ha en skön tisdagskväll.
Och låt ingen lura er aprillo!

2 kommentarer:

  1. Man blir positivt överraskad av den fina utställningen som finns just nu i Kulturens Hus. Tycke och smak kan ju inte diskuteras men utställningarna av konst har många gånger varit bara konstiga.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Helt klart en av de bättre utställningarna. Som alltid fanns det också sådant som lämnade mig alldeles oberörd men förhoppningsvis tilltalade andra. Så är det ju med tycke och smak - vi gillar olika saker. Och tack och lov för det!

    SvaraRadera