tisdag 29 april 2014

KANNELYRER OCH LÖPANDE HUND

Meanderbård (kallas också à la grecque) - min favoritbård.

För så där 45 år sedan fick jag en blomvattenkanna i julklapp av en brorson.
Han var för liten då för att känna till mitt intresse för konst och arkitektur.
Men tänk så rätt den unge killen prickade med julklappen till sin faster - jag har nämligen alltid tilltalats av grekiska tempel, kolonner, obelisker...
Den vita vattenkannan i plast, undertill märkt
EMSA W. GERMANY
kunde inte passat bättre.
Och den är fortfarande i fint skick.
Den har två klassiska och välbekanta dekorationer - kannelyrer och löpande hund.
 Vi kanske inte tänker på att vi ständigt är omgivna av gamla arkitektoniska element och konstfulla ornament i vår vardag. Vi tar dem som naturliga inslag i vår miljö.
De vackra detaljerna finns överallt, t.ex. på min ärvda chiffonjé. Och min vattenkanna i plast.

 Här finns mer att läsa om ornament.

Njut av vårsolen!

7 kommentarer:

  1. Jättefint skrivet!
    Har själv stor behållning av antika ornament. Och sparsmakad 50-talsarkitektur ;-)

    SvaraRadera
  2. Du slutar ditt blogginlägg med "njut av vårsolen." Icke anande du då att vårsolen snabbt skulle gå över till regn, kyla och snålblåst. Typiskt aprilväder!

    SvaraRadera
  3. Viola_T: Tack, beröm som värmer! Du är ju proffs när det gäller detta ämne. Bodde du nära så bjöd jag på fika/mat med ornament-prat. :)

    Gunnel: Det har ju inte varit så mycket aprilväder under april. Ska det hinna bli något alls så är det verkligen hög tid - från torsdag råder majväder. Huga, vad månaderna har bråttom! Snart är det höst... :(

    SvaraRadera
  4. Spännande med dessa namn som jag inte alls kände till.
    Nog är vi omgivna av mycket som vi inte ens tänker på och vad ursprunget kan vara.
    Grekland är ett fint land. Min mamma och jag semesterade där under några somrar i slutet av 70-talet och början av 80-talet.
    Hoppas att du mår litet bättre nu. Tack för ditt svar på min kommentar.
    Ha en fin Valborg. Vi har inget som heter Valborg här i USA.

    SvaraRadera
  5. Anne-Marie: Kanske är det lite med gammal arkitektur och dekor som med Bibeln - nästan dagligen ser och använder vi delar och uttryck utan att veta det egentliga ursprunget.

    Jag har alltid drömt om att besöka Italien och Grekland, att få se de gamla ruinerna och de otroliga konstskatterna, men det har tyvärr aldrig blivit av. Jag har även drömt om Skottlands skönhet och de vackra slotten i Loire-dalen. Och mycket mera...
    Jag borde ha rest när jag var ung - och frisk!

    Hjärtat har inte varit värst de senaste dagarna, även om jag ju känt av det. På fredag har jag fått kallelse till en hjärtsjuksköterska. Blir spännande att se vad det kan ge.

    Du ska också ha en fin Valborgsmässoafton! Du kanske kan tända ett ljus och låtsas att det är en mini-majbrasa. ;) Och så grilla en god korv på/i grillen/spisen/ugnen! :)

    SvaraRadera
  6. Men vilken tjusig vattenkanna, jag har aldrig sett någon liknande! Ha en trevlig Valborg!

    SvaraRadera
  7. Helena: Ja, den är både snygg och ovanlig. jag gillar den!
    Hoppas du haft en fin Valborgsmässoafton! Och får en skön första maj!

    SvaraRadera