torsdag 10 oktober 2013

VECKANS PÅSE NÖTTER - MEDLEMSBEVIS

Veckans nötpåse går till länstidningarna i Norrbotten.
(Klicka för större text.)
Det här stiliga A4-dokumentet kom med posten i måndags.
I kuvertet hade det sällskap med en hälsning från NK:s chefredaktör/ansvarig utgivare som informerade om alla fördelar jag har som prenumerant och att jag bidrar till att tidningen kan förmedla god journalistik varje dag.
Samtidigt meddelade man att prenumerationsavgiften per månad skulle höjas från 208 till 218 SEK från och med 2013-11-01.

Jag förmodar att alla prenumeranter på Norrbottens-Kuriren, Norrländska Socialdemokraten och antagligen också Piteå-Tidningens får detta brev eftersom alla tre tidningarna ingår i Norrbottens Media AB. Väninnan med make hade i alla fall mottagit både det tjusiga medlemsbeviset och meddelandet om höjd månadsavgift.

Vad menar tidningarna med att sända ut det här medlemsbeviset?
Vad ska jag göra med det?
Rama in det och hänga upp det på väggen? Spika upp det på ytterdörren för att visa att här bor en som minsann bidrar till ett bättre samhälle? Förvara det i plånboken och vifta med det i något "lämpligt" sammanhang? Eller VAD?

Jag är kanske korkad men jag fattar inte vad som är vitsen med att skicka ut detta papper.
Väninnan och jag var rörande överens om vad vi tyckte om medlemsbeviset:
Urbota dumt. Kvalificerat trams.
Och att bifoga ett helt onödigt och tramsigt Medlemsbevis medför helt klart en extrakostnad, både för papper och tryck.

Dessutom, att skicka ut brev till alla prenumeranter kostar pengar. Varför inte sända ett mejl? Tidningarna har ju e-postadressen om man är "användare". Vanliga brev behöver bara sändas till prenumeranter utan dator.

Om man tänkt till så kanske man inte hade behövt höja prenumerationsavgiften. Eller också hade man kunnat använda pengarna till något vettigare och mer behövligt, t.ex. ge sina journalister en kurs i svenska språket, något som några av dem verkar behöva.
(En journalist som inte behärskar språket är som en snickare som inte kan hantera en hammare.)
Allt oftare får jag för mig att tramset breder ut sig inom delar av samhället.
Två exempel:
Luleå Lokaltrafik slänger sig med engelska i sina annonser. Norrbottens länstidningar skickar ut larviga medlemsbevis till sina prenumeranter. Tror ansvariga att vi uppskattar fjompigheterna? Jag tycker faktiskt att det är oförskämt mot oss konsumenter. Dylika påhitt vittnar om okunskap när det gäller vad läsarna vill ha.
 Det kan inte finnas en enda prenumerant som känner för att sponsra barnsliga `medlemsbevis´.
Jag ska betala 2616 SEK per år och för den summan kräver jag att få god journalistik och nyheter baserade på fakta och saklighet. Får jag det så betalar jag utan att klaga.

Är tramset en trend i hela landet eller är det bara här uppe i norr?

God eftermiddag.

8 kommentarer:

  1. Oj då!Jag har INTE fått nåt medlemsbevis :)

    SvaraRadera
  2. Yvonne: Det var illa. HUR ska du klara dig utan ett sådant? ;-)

    SvaraRadera
  3. Man behöver bara läsa en kvällstidning för att se att tramset är en trend i tiden. Mitt fina medlemsbevis ligger på brödburken i köket medan jag funderar på var den ska placeras för gott.

    Kanske i silverram eller möjligen papperskorgen. Valet är inte lätt.

    SvaraRadera
  4. Gunnel: Här står valet mellan guldram och sophink. Tyvärr finns ingen väggplats så det blir sophinken!

    SvaraRadera
  5. Det får mig att tänka på höjden av tramsighet. Yves Rosher kosmetika. De har bra krämer och dyligt, men jag blir riktigt irriterad varje gång det kommer reklam där man ska öppna fåniga lotter "för att se om man vunnit" 25:- i rabatt! På ordersedeln står rabatten redan ifylld! Man behandlas som om man vore ett barn! Ett tag slutade jag att handla helt därifrån på grund av detta larv. Vad kostar det inte att tillverka alla dessa lotter i enorma mängder?

    SvaraRadera
  6. Helena: Sådana där trams-lotter har jag också reagerat på. Det är oförskämt - det underskattar intelligensen hos kunderna. Företagen verkar tro att folk är korkade. Och det värsta är att det är många som tramsar på det här sättet. De borde få böta för dumheterna.

    SvaraRadera
  7. Snö i morgon.................

    SvaraRadera
  8. Mufflo: Snö här! Just nu! Spridda miniflingor - i någon minut. Alldeles för tidigt på året!!! :-(

    SvaraRadera