tisdag 22 oktober 2013

NEJ, JAG VILL HA EN MÖÖÖRK PUMPA!

I veckans annonsblad från ICA Kvantum kan man hitta denna nya vara.
Jag visste inte att det fanns ljus pumpa. Och jag är mycket nyfiken på om det även finns mörk pumpa och hur den i så fall ser ut. 
Så här tokigt blir det när man särskriver ord.
Naturligtvis skulle det stått LJUSPUMPA - eller PUMPALJUS.
Ett bindestreck hade också gjort det lättare att förstå vad som menas.
Särskrivningar kan orsaka många goda skratt - men också missuppfattningar.

Googlar man särskrivningar så får man 151 000 träffar.
Här är länkar till tre av dem. De kan er bjuda riktigt under hållande läsning.



Nu är det dags att av sluta detta blogg inlägg. 
Natti, natti!

3 kommentarer:

  1. Vi som var på Kvantum igår. Såg inte ens den ljusa pumpan annars hade jag köpt den. Särskrivningar kan vara roliga.

    SvaraRadera
  2. Mira: Kan bara hålla med!

    Gunnel: En ljus pumpa kommer inte in i mitt hem. Min ska vara mörk! (Men får gärna ha ett ljus inuti.)

    Särskrivningar är humor.
    Exempel från första länken här ovan:
    "Gift orm säljes."
    "Jag skriver just nu på min doktors avhandling."

    SvaraRadera