onsdag 16 oktober 2013

MAMMAS VACKRA KUDDE

Den här vackra kudden broderade min mamma i sin ungdom.
Jag har alltid tyckt om den, både för det fina broderiet och för det söta motivet - hunden. Numera är kuddfodralet mitt och ligger försiktigt rullat i väntan på att användas till något annat än just en kudde.

Broderiet är skört och tål inte att fortsättningsvis användas som prydnad i soffan eller på sängen. Jag har funderingar på att rama in det vackra handarbetet och hänga upp det. Tror det skulle bli en fin tavla med rätt ram.

Snart kommer den broderade vovven att pryda någon vägg här hemma.
Den har legat i skåpmörker länge nog.
-----
Till och från - i några minuter åt gången - har snöflingor i miniformat visat sig i dag. Och den gångna natten visade termometern utanför köksfönstret 2,6 minusgrader. Det har faktiskt varit under nollstrecket hela dagen.
Usch, nu börjas det!
Så skönt att få mysa i hemmet.
Ha det skönt, ni också!

7 kommentarer:

  1. Se upp med för mycket solljus bara på det fina kuddbroderiet. Visst är det härligt att ha kvar textilier från förr där man vet vem som hållit i nålen!

    Snö ska det bli på fler ställen i landet har det lovats. Jag är liite förtjust i tanken på att ta det lugnt inomhus ett halvår framöver ;-)

    SvaraRadera
  2. Du har många fina saker gömda i byrålådan. Din mammas fina arbete är värd en synlig plats.

    SvaraRadera
  3. Viola_T: Jo, solljus är välkommet, men inte på textilier, tavlor och gamla möbler. Här vickas alltid persiennerna för när solstrålarna blir för närgångna.

    Snön är "välkommen" till första advent. Men inte före. Inomhusmys går så bra även utan snö. ;-)

    Gunnel: Har länge tänkt att rama in vovven. Det kanske blir en rätt dyr historia, men största problemet är ändå: VAR ska jag hänga konstverket??? Jag har slut väggar!

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker vovve! Om den inte varit så känslig för solljus, hade du kunnat sätta upp den i en ram och hänga den i fönstret.

    SvaraRadera
  5. Mira: Fina vovvar, i alla former, färger - och material, gör mig glad.
    Eftersom textilier inte mår alltför bra av solljus så får vovven lysa upp en solbefriad vägg så småningom. Om jag nu hittar en ledig vägg överhuvudtaget... ;-)

    SvaraRadera
  6. Jag tror att det skulle bli riktigt bra att rama in det fina broderiet. Tänk att ha t.ex ett brunt tygstycke bakom så att den fina hålsömmen framträder.Man behöver ju inte rama in hos glasmästaren heller, det är bara att hålla utkik på loppis efter en fin gammal passande ram i rätt storlek(typiskt förslag av mig :))

    SvaraRadera
  7. Helena: Vovvens "kudd-period" är definitivt över p.g.a. broderiets skörhet, så nu får det bli en tavla. Jag har faktiskt en gammal ram som kanske skulle passa; ska kolla hur den ser ut till.

    Om du bott i närheten så hade den här tavlan säkert varit fixad både snyggt och snabbt för länge sedan. :-) Naturligtvis mot betalning.

    Jag var lite inne på att lämna in broderiet för inramning och kanske få en ram som eventuellt kunde följa dess rundade former.

    SvaraRadera