onsdag 23 oktober 2013

FUNDERINGAR OM PANNKAKA OCH POTATIS

Det finns två matrelaterade saker som gör mig förvirrat förvånad. Eller förvånat förvirrad.
Ja, det finns många fler förvirrande mat-saker att grubbla över, men för tillfället sliter jag med de två följande.

Den första är:
Varför blir alltid pannkakan jag lagar i stekpannan på spisen, under lock, mycket godare än den jag lagar i långpannan i ugn? (Det är förstås en vanlig, tjock pannkaka jag talar om, inte plättar.)
Jag gör exakt likadan smet till båda och ändå blir den på spisen mycket bättre.
Förbryllande.

Min andra fundering gäller potatis.
Mandelpotatis. Mums! 
Förr fick man alltid höra att det var väldigt viktigt att inte utsätta potatisen för ljus eftersom det skadade den. Den blev grön och giftig (av solanin). Knölarna skulle förvars svalt och mörkt.
(Förresten, så borde alla knölar förvaras...)

Men... gäller inte detta längre?
I varenda butik/stormarknad ligger numera potatisarna helt öppet i lådor. Har man särskild belysning just där? Eller är det bara solljus som är farligt? Eller struntar 2000-talets potatis i att bli grön? Eller är den bara lycklig över att vara rentvättad och snygg? Just detta faktum måste i alla fall kännas fräschare när den ska trängas med kompisar i en potatislåda.
Jag börjar oroa mig över att jag missat något väsentligt när det gäller modern potatishantering.

Frågorna hopar sig. Är det någon som kan svara? Om inte annat så kanske jag får kolla nutidens Allvetande, d.v.s. Google, om svaret finns där. Hur som helst, jag är tacksam för en förklaring.
Kanske är ämnet en het potatis?
Usch, nu är risken stor att det blir pannkaka av hela detta blogginlägg.

Må väl! Och ät inte gröna potatisar!
---------
Solanin är en glykolalkaloid som förekommer naturligt i alla potatisväxter som ett skydd mot angrepp av svampar och bakterier. Den är väldigt giftig för både människor och djur, även i små doser. En dos på 24-48 milligram kan vara dödligt för en vuxen människa, men som regel behövs en betydligt större dos: 400 mg.
Potatis som utsätts för angrepp i form av fysisk skada eller ljus kan utveckla förhöjda solaninnivåer. Är en potatis grön till färgen, så har den utsatts för ljus och är ej lämplig som föda eftersom solanininnehållet då är ökat. Det gröna är dock inte solanin, utan klorofyll.
(Ovanstående text är från Wikipedia.)

11 kommentarer:

  1. Vad jag vet kan halten vara olika i olika sorter och inte bara bero på för starkt ljus, utan även "stress" och skador. Det gröna på potatisen kommer först efter ett tag, medan solaninhalterna är ofärgade och kommer ganska snabbt. Grönfärgen är alltså bara ett varningstecken. Vissa sorter bildar solanin mest under skalet, medan andra sorter bildar i hela potatisen. Jag för min del tror att butikerna fullständigt sk-ter i om deras potäter utsätts för ljus. De är bara ute efter tjusig "display" och således blir det upp till oss kunder att vrida och vända på potäterna. Eller bara köpa i mörka påsar.

    Potatisfars dotter.

    SvaraRadera
  2. Jag har också hört att sk. sommarsjuka kan bero på att man ätit stressad färskpotatis med för hög solaninhalt... (potatissjuka)

    SvaraRadera
  3. Nej, jag har ingen förklaring på varför potatisen ligger öppet. Själv älskar jag potatis och hatar och avstår från varje diet som säger att potatisen är olämplig.

    Det var potatisen som gjorde att våra förfäder överlevde, frös potatisen blev det nödår.

    Potatiskaka, palt, kroppkakor, hasselbackare, rösti, potatisgratäng, bakad potatis, potatismos, rårakor m m m m.
    Mums!!

    SvaraRadera
  4. Mira: Med saknad minns jag föräldrahemmets kalla, mörka matkällare med grusgolv. Pappa hade snickrat en fin potatislår som var delad på mitten - ena delen för mandelpotatis, den andra för rund. Låren fylldes uppifrån och nertill "rann" potäterna fram. Det var rejält - knölarna mådde prima ända fram till försommaren.

    Jag väljer och vrakar när jag köper potatis som ligger ljusexponerad. Finns det mörk-påse-förpackad så tar jag den - sedan jag gluttat ner i påsmörkret.

    Gunnel: Hur skulle man klara sig utan pären? Omöjligt! Dina potatisrätter säger jag också MUMS! till. Kroppkakor = Mums x 10!

    Mira och Gunnel: Inga förklaringar till pannkake-funderingen? ;-)

    SvaraRadera
  5. Nej, antagligen ägnar du mer tid åt pannkakan på spisen, vänder den och ger den mer omtanke än den i ugnen. Pannkakan på spisen svarar med att vara extra god.

    SvaraRadera
  6. Gunnel: Du menar lite extra TLC?

    SvaraRadera
  7. Mindre luft under locket i stekpannan än i ugnen?

    SvaraRadera
  8. Mira: Borde inte mer luft ge mer fluff i kakan... eller? ;.)

    SvaraRadera
  9. Då jag tillreder omelett på veckosluten så blir den extra fluffig om jag lägger på ett lock och drar ner värmen på slutet. Har tänkt mig att det kan bero på fukten som bildas.
    Synnöve

    SvaraRadera
  10. Pannkaksproblemet beror nog på att du har lock på spisen.................

    SvaraRadera
  11. Synnöve: Tack för din kommentar! Absolut en tänkbar förklaring. Visserligen har jag alltid lockets ventil öppen, men den mesta fukten stannar ju kvar.

    Mufflo: Ja, det kanske är locket som gör skillnaden.

    SvaraRadera