söndag 7 juli 2013

JORDEN RUNT PÅ EN KVART

Blir ni less på att sola, bada, bygga sandslott, segla, fiska, grilla, läsa, sussa i hängmattan, lyssna på Sommar i P1, slåss med mygg och getingar, klippa gräsmattan, rensa ogräs, dofta på blommor, gå på loppis och marknader, tvätta bilen, flänga och trängas på vägarna och/eller allt annat ni pysslar med under sommarmånaderna? Eller (trist tanke) kanske regnet strilar utanför fönstret?

I så fall kommer här ett litet tips på en stunds tidsfördriv - som dessutom ökar geografikunskaperna.
Slå på datorn (om inte regnet är blandat med blixt och dunder, förstås) och klicka på den här länken, GeoGuessr
Virginia Beach, Virginia, USA
---  
Där dyker det upp platser runt hela jordklotet som man ska gissa på. Var är det i världen? Man kan snurra runt åt alla väderstreck, zooma in och ut, eventuellt försöka hitta någon skylt som kan ge en hint om platsen, se om det är höger- eller vänstertrafik (inga bilar?... kolla på vilken sida vägskyltarna står!) och så titta efter om vägmarkeringarna är vita eller gula. Ni lär er snart var de är så eller så.

När man tror sig veta var man befinner sig, klickar man på kartan (som också går att zooma) och gissar. Ju bättre gissning, desto högre poäng. Det är inte lätt, ibland dimper man ner i totalt fel världsdel och ganska ofta hamnar man på en enslig, röd-dammig väg i Australien eller Afrika. Eller en lika ödslig väg omgiven av tallar och granar i Alaska, norra Kanada eller Sverige/Finland. Men man kan också "strålas ner" mitt i en storstad eller på en härlig strand med palmer vid vattenbrynet.

Man besöker fem platser i varje omgång. Vill man kan man tävla mot andra och på tid - eller bara resa runt i godan ro och tävla mot sig själv. Jag tycker det är trevligast.
Man ska ju aldrig stressa när man reser.

Här nedan några fler bilder från mina resor på GeoGuessr.
 Trädgård, Japan
 Lååångtradare, Australien
 Norge 
 Saskatchewan, Kanada
Överbyggd bro, Oregon, USA
En Google Maps-bil i full aktion med kameran på taket.
Det är Google Maps som står för alla bilder. 
21500 poäng - mitt bästa resultat. Hittills.
(Antagligen för evigt...)

Jag är inte mycket för spel och tävlingar i vanliga fall, men GeoGuessr är aningen beroendeframkallande. Det är kul, lärorikt, gratis och ofarligt.

Hoppas solen lyser på er denna första julisöndag!

4 kommentarer:

  1. Mitt rekord är aningen blekare. Icke ens värt att fotografera. Men trots dåliga poäng så är det roligt att vandra runt i vår vackra och fula värld.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Tro inte att jag alltid får höga poäng! Ånej, man ska ha lite tur. Och ibland även tålamod. Vissa resor är poängmässiga katastrofer, men de är trevliga ändå. Och med min ljudkänslighet är det väldigt skönt att "resa" tyst.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Det ska jag testa när jag längtar ut på upptäcktsfärd och husbilen står uppallad för säsongen.

    SvaraRadera
  4. Mira: Varsågod! Det är faktiskt riktigt kul att resa även på detta sätt. Ibland blir jag dock lite less på alla ödsliga vägar som är så lika varandra.

    SvaraRadera