torsdag 30 maj 2013

VÄGARBETE I VÄRME

Det pågår vägarbete på genomfartsleden i vårt bostadsområde.
 Vägbredden minskas, gång- och cykelbanan breddas och vid busshållplatserna blir det refuger så det inte går att köra om bussar som stannar för på- och avstigning. Trafikrytmen lugnas ner.
Hoppas man i alla fall.
För närvarande ser gatan ut som om mullvadar jobbat övertid.
All trafik är hänvisad in på smågatorna i villakvarteren.
Bussarna måste ha ett litet helsicke att hålla tidtabellerna eftersom det är trångt, bökigt och svårt att mötas. De får ofta vänta ut andra fordon.
Men maskrosorna trivs. Solar i gräset.
De nyutslagna och fräscha björkarna verkar också må bra i den norrbottniska solen och försommarvärmen. Idag visade termometern runt 25. För torsdag och fredag lovas också toppenväder. Men lördag kan bli både regnig och åskig. Regn kan behövas, jag tror inte det kommit en droppe på drygt två veckor.

Varje gång vädret blir så här varmt och vackert redan i maj känner jag en smygande oro. För det har visat sig att ibland är det den enda sommar vi får. Häruppe SKA det INTE vara 25 grader varmt den här årstiden. Norrbottnisk maj ska vara kall, blåsig och småruggig. Då är chansen större att den RIKTIGA sommaren blir bra.
Nåja, vi får se. Jag kan förstås missta mig. Just i år.
Men vi gamla uvar som varit med ett tag vet vad vi pratar om. Åtminstone i det här fallet...
Men... för en gångs skull (!) har jag gärna fel.

Fortsättning följer...
Må väl!

2 kommentarer:

  1. Vi kan bara vänta och se och hoppas att sommaren är lång i år,

    Det var inte lätt att ta sig fram på dina gator. Min man vet!

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Ja, tänk om den frångick sina vanliga maj-vanor... Den får gärna börja i mitten av maj och fortsätta till - ska vi säga slutet av september. Åtminstone!

    Idag har mullvadarna grävt ännu mer.

    SvaraRadera