fredag 8 mars 2013

KVINNA – PINGLA ELLER GULLIG TANT?

Det har säkert inte undgått någon att det idag är den internationella kvinnodagen.
Vi kvinnor återfinns i alla åldrar, färger, bredder, längder och viktklasser. En del av oss är spralliga och en del allvarliga, oftast är vi lite av båda. Men alla är vi Guds gåva till mänskligheten. Och då, framförallt – till det manliga släktet. Männen skulle stå sig slätt utan oss. (Precis som vi utan dem, men det är ju en annan sak...)
Jag blir ofta kallad "gulliga tanten" av en mig närstående man. Senast idag vid lunchtid.
– "För bara några år sedan kallade du mig alltid pudding och pingla och det var mycket roligare, just för att jag visste att det inte stämde med verkligheten", sa jag. "Det var humor som jag uppskattade. Varför säger du aldrig så numera?"

– "Ja, men ju äldre man blir, desto mindre bör man ljuga. Annars kanske man inte kommer till himlen", svarade den närstående. "Förresten, vad är det för fel med att vara en gullig tant?"

– "Inget alls, det är rart av dig att säga så. Men jag undrar bara vad du kommer att kalla mig härnäst, om något eller några år? Lilla gumman? Söta käringen? Ragata?"

– "Njae, men huskors, järnlady och Selma kan bli mer frekvent. Det beror alldeles på hur du sköter dig", blev det skrattande svaret.   
 
  
 För de som inte känner till Selma så var hon gift med toffelhjälten Lille Fridolf.


Ha nu en fortsatt bra och trevlig kvinnodag, fredagskväll och helgbörjan!

4 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder av Qinnor!!!

    SvaraRadera
  2. Idag är det den 9 mars och Lill-Babs 75-årsdag så det är fortfarande kvinnodag kan man väl säga. Hon är ju en ikon som följt en genom hela livet. Idag kan man nog kalla henne en gullig tant. Även hon kallades pingla på den gamla goda tiden.

    SvaraRadera
  3. Det är skönt att vi finns i alla modeller tycker jag.............

    SvaraRadera
  4. Yvonne: Kan bilder på kvinnor vara annat än underbara...? ;-)

    Gunnel: Lill-Babs är fortfarande en pingla - en fräsig tjej i sina bästa år!

    Mufflo: Jag är helt enig med dig!

    SvaraRadera