fredag 22 mars 2013

KONST...IG FUNDERING

Det kan inte vara helt fel att börja veckoslutet med att titta på konst av högsta klass. Här kommer fyra målningar som är bland det vackraste man kan pryda väggar med.
Först en för årstiden passande målning av I. Levitan (1860-1900), rysk konstnär.
"Mars 1895"
---
Och så tre målningar av I. Shishkin (1832-1898), också ryss.
"Den första snön"

"Vinter"

"Regn i ekskogen"

Jag kan inte se mig mätt på dessa fantastiska konstverk.
Jag blir lyrisk.
Jag fylls av lycka.
Vilken dröm att få se dem i verkligheten.
Dagens fundering:
Det dras in och sparas överallt - 
just nu till och med på vårtecken...

Ha en fin fredag!

3 kommentarer:

  1. Mycket fin konst. Speciellt tvåan. Sveriges bästa konstnär Lars Lerin är gäst i Godkväll denna fredag.

    SvaraRadera
  2. Åh, vilka tavlor! Helt makalöst! Tack för Tv-tipset, jag hann titta på reprisen igår, helt i min smak, det ska jag försöka se även i fortsättningen :)

    SvaraRadera
  3. Gunnel: Tänk att kunna måla så det ser ut som ett foto. Det är konst, det! Och Lars Lerins akvareller är helt suveräna. Bara synd att ingen av dem hänger hos mig...

    Helena: Underbar konst som man blir lycklig av. Även om det bara är en liten bild på dataskärmen. --- Vad bra att du gillade Strömsö! Jag anande att det skulle vara ett program för dig. Själv missar jag det aldrig.

    SvaraRadera