lördag 11 augusti 2012

VECKANS KARAMELL: LOPPIS!

... är Hertsödagens loppis!
En välbesökt loppmarknad med chans att hitta bra saker till bra pris. Varje år en lördag i första halvan av augusti ordnas Hertsödagen på bostadsområdet Hertsöns idrottsplats, 5 km utanför Luleå. I år var det åttonde gången och som vanligt var vädergudarna på strålande humör. Morgonens moln lättade, solen tittade fram och ordnade så besökarna kunde ta av sig sommarjackorna.

Det bjuds på allehanda sysselsättningar och sevärdheter, inte bara loppis. Polis och räddningstjänst är alltid där och visar upp sina fordon, utrustningar och sig själva, det är musik och fotbollsmatcher, och trollkarlens konster på scenen fascinerar de flesta barn – och några vuxna. Köerna till glass-, läsk- och varm korvsförsäljarna ringlar långa och folk träffas och pratar bort en stund. En liten folkfest.

Och varje år utses en populär person till Årets Hertsöbo. Den utmärkelsen överräcks av Luleås trevliga kommunalråd, Karl Petersen, som så gott som varje dag tar en promenad på stan för att byta ett ord eller två med sina kommuninvånare. Det var för övrigt just Karl Petersen som såg till att Luleåborna äntligen fick sitt populära Kulturens Hus, efter att andra politiker funderat hit och dit i sisådär 50 år.

 Tog några bilder med mobilen men oftast var det så mycket folk att det var svårt att få en bra vinkel. 

 Ett bord som jag fotade "bakifrån", från säljarens plats. Vid bordets vänstra kortsida står det några burkar på en hylla, bl.a. skymtar min blåa Pricks Pepparkaksburk. Den, och mina tre andra inköp, kan ses på min andra blogg, Pyssel och Pinaler. Från samma säljare köpte väninnan en fin ögonkakao-burk.
Det var veckans karamell – en trevlig loppisdag.

Ha en fin augustisöndag!

6 kommentarer:

  1. I egenskap av fd Hertsöbo tackar jag dig för detta fina inlägg. Jag kan bara instämma i vad du säger. Det är alltid vackert väder, mycket folk, fin stämning och loppisbord i massor. En toppendag!

    SvaraRadera
  2. Tack för beröm! Jag suger givetvis åt mig som en svamp. :o)
    Hertsöborna – både nuvarande och före detta – är/var bra på att ordna lokala aktiviteter. Det har alltid fixats mer för invånarna och varit mer "håll-i-gång" på Hertsön än på andra bostadsområden. I mitt närområde händer ingenting.

    SvaraRadera
  3. Folkfest är aldrig fel. Handligskraftiga kommunalråd med bra idéer är inte heller fel.

    SvaraRadera
  4. Trodde inte du gillade kommunalrådets politiska hemvist.

    SvaraRadera
  5. Anonym: Visst, jag röstar inte på honom, men det hindrar mig inte från att tycka att han sköter sig bra. Man bör vara öppen och rättvis även om man inte håller med om allt. Han framstår som en vettig person.

    SvaraRadera