söndag 20 maj 2012

NALLEN SOM KAN SLÅ KULLERBYTTOR


Det ligger en bloggutmaning ute på nätet – att visa de djur man samlat på sig. (Alltså inte de levande.) Eftersom det blir för mycket att visa alla små, olevande djur jag har i hemmet, så väljer jag att bara visa ett av dem:
Min lilla gulliga träbjörn som kan slå kullerbyttor. 

"Först slår jag en kullerbytta åt ena hållet...

... och sedan åt det andra."

Denna lilla björn i trä är ett under av fantastisk formgivning. Den har en perfekt avvägd balans! Det är märkligt att den inte tippar över åt någon sida.

Nallen är köpt på Hemslöjden för 15-20 år sedan och jag vet att jag tyckte den "kostade skjortan", tyvärr minns jag inte den exakta summan, men det var mellan 300 och 400 kronor. (Mycket pengar då.) Jag funderade länge innan jag köpte den, men jag hade blivit lite småkär i nallen så till slut fick den följa med hem. Den brukar få visa upp sina konster för alla besökare och de faller alltid för kullerbytte-charmen.

Det är en finsk konstnär som tillverkat den och jag tror att han hade erhållit något pris för designen. Vilket jag verkligen kan förstå. Björnen var omålad när jag köpte den, men jag tyckte den hade helt fel färg. Björnar ska vara bruna. I alla fall om de inte bor i polartrakterna. (Kanske jag gjorde den – och mig – en björntjänst som målade den brun?)

Nallen är brännmärkt under sina labbar.
Är det någon som har upplysningar om konstnären som gjort den? Jag skulle bli mycket glad för lite info. Jag har letat på nätet, men tyvärr utan resultat.

Brum, brum för idag!

7 kommentarer:

  1. Se det var en finurlig bamse. Men jag kan inte riktigt läsa vad som står under...

    SvaraRadera
  2. Mira: Ja, visst är "han" häftig? Stämpeln är svårläst, tyvärr. Flera gånger har jag kollat med förstoringsglas – senast idag ;o) – men utan att lyckas. Det vore kul att få veta mer om formgivaren.

    SvaraRadera
  3. Vilken rolig björn, den var ju fin också!

    SvaraRadera
  4. Chicka Charlotta20 maj 2012 kl. 22:57

    Duktig nalle! Kan den levande nallen göra samma sak.

    SvaraRadera
  5. Helena: En söt nalle – och en riktig gymnast! ;o)

    C C: Naturligtvis! Men levande nallebjörnar kullerbyttar när inga människor ser på.

    SvaraRadera
  6. Jättesöt björn..............

    SvaraRadera
  7. Mufflo: Lika söt som du. :o)

    SvaraRadera