söndag 5 februari 2012

VECKANS PÅSE NÖTTER - MELODIFESTIVALEN



På lördagskvällen insåg jag att jag är för gammal för att se och uppskatta Melodifestivalen. Numera tycker jag den bara är ett dåligt skämt. Usla låtar (vissa fulla med svordomar och andra dumheter), udda artister och (ofta) underliga kläder.

Jag saknar melodiösa, trallvänliga och vettiga låtar. Jag saknar bra artister. Jag saknar stil och elegans. Jag saknar helt enkelt hur det var förr.

Ja, jag vet att jag är gammal och omodern och bakåtblickande - och kanske t.o.m. bakåtsträvande. Men jag minns med saknad Waterloo, Stad i ljus, Diggi Loo Diggy Ley, Tusen och en natt, Fångad av en stormvind, Det gör ont, Give me your love, La voix, m.fl. Glada/snälla/tralliga/lugna/sorgsna, men okomplicerade låtar som platsar i en melodifestival.

Resultatet i årets första deltävling fick mig nästan att sätta kvällsfikat i vrångstrupen.

 Det enda som var bra med spektaklet i Växjö var programledarna, speciellt Sarah Dawn Finer.

Sean peta näsan Banan. Torde väl göra så även i Andra chansen.

 Gänget gick direkt till final. Och jag fattar absolut ingenting!

Borde ha rest sig och gått. Men inte till Andra chansen!

Månne lite självkritik? 

Direkt till final gick också flaxande, flängande Loreen. Tjejen har en bra röst, synd bara att den försvann i en dålig låt och ett väldigt omkringskuttande.

Jag antar att jag kommer att se de återstående deltävlingarna - om inte annat för att förarga mig och hålla värmen uppe i vinterkylan. Men... nog borde det finnas åtminstone EN bra låt bland de trettiotvå.
Jag håller tummarna! (Som om nu det skulle hjälpa.)

Slutgnällt för nu.
Må gott, trots kylan!
(Här är det just nu isande 29 minus.)

5 kommentarer:

  1. Jag är nog lite trärt emot.Tyckte Loreen var srålande,även hennes koreografi.Flink får jag bara dåliga vibbar av och Bananen gillar jag INTE.Annars tycker jag att det är stor underhållning!
    Du får säkert andra åsikter på din blogg,men detta är min.
    Ha en bra söndagkväll!

    SvaraRadera
  2. Även jag tyckte det var en smula pinsamt. Somliga verkar helt klart kravla omkring på fyraåringsnivå och herr Flinck skulle jag INTE våga möta en mörk natt.

    Det enda som var kul var fröknarna programledares kavalkad hela Sveriges fest...

    SvaraRadera
  3. Tyckte att musiken inte alls var i min smak. Man är väl för gammal. Värst av allt var "peta sig i näsan bananen", som bara var pinsam.

    Däremot gíllade jag tjejerna som ledde programmet. Speciellt Sarah Down Finer som både kan sjunga och vara duktig programledare.

    SvaraRadera
  4. Jag kan inte stava. Sarah Dawn Finer låter bättre.

    SvaraRadera
  5. Annica, den gamla gnälliga5 februari 2012 kl. 22:11

    Yvonne: Så klart att alla har rätt till en åsikt. Bara kul om någon tycker annorlunda. Jag tror ändå att underhållningsvärdet skulle bli större om det var bra låtar som framfördes av bra och seriösa artister.

    Mira: Undrar om inte detta var bottennoteringen för Melodifestivalens deltävlingar. Nu kan det väl bara bli bättre... Eller är det att hoppas på för mycket?

    Fyraårsnivån - bra uttryckt! Herr Flinck vill jag inte ens möta i fullt dagsljus. Och, ja, programledartöserna var kvällens behållning!

    Gunnel: Näspetarbananen borde leka med hink och spade i sandlådan.
    OK, kanske är vi för gamla, men jag tror han kändes pinsam även för många unga, åtminstone de som ville höra och se bra musik. Barnsligt trams passar i Bolibompa.

    SvaraRadera