torsdag 2 februari 2012

BODYCAKES - YUMMY!

En av mina favoriträtter är kroppkakor.
Och helst mina egna, hemlagade.

Mina nylagade kroppkakor.
Med lite skirat smör från den lilla, orange grytan (en gåva till mamma en gång för länge sedan) så blev det igår en festlunch. Mums!

När min svägerska A nyss hade flyttat till Sverige från Finland så talade hon ingen svenska. Alla våra samtal var på engelska. Hon och min bror bodde då nära mig och en gång när min bror var bortrest i jobbet så bjöd jag henne på middag, kroppkakor. 

A hade aldrig smakat denna delikata potatisrätt och när jag skulle förklara vad den kallades så gjorde jag en direktöversättning till engelska och sa, mest på skoj:
- Bodycakes!

Hon tittade både på mig och de runda bullarna med en viss skepsis. Numera talar A fantastiskt bra svenska, men fortfarande kallar vi ofta kroppkakor för bodycakes. Och så skrattar vi åt minnet.

A blev helt förälskad i mina bodycakes och hennes första möte med den svenska maträtten slutade med att vi ägnade oss åt ett riktigt kroppkaksfrosseri. Det har blivit några gånger sedan dess. Igår när jag talade med A i telefon för att kolla om hon hade något emot att jag skrev om våra kroppskaksminnen, så tyckte jag mig ana något drömmande och lyriskt i hennes röst.

A och U, om ni bodde närmare så kunde vi oftare frossa tillsammans - på allt från kroppkakor och surströmming till lutfisk och youvetsi!

God middag! 

2 kommentarer:

  1. Jag är helt enig med dig om att kroppkakor hör till de godaste maträtterna.

    Kul att du kunde ge din svägerska ett smakprov av den goda svenska husmanskosten. Lagar hon kroppkakor själv numera?

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Som vi talade om tidigare idag, undrar var namnet kommer ifrån. Det är ju lite udda.

    Både bror och svägerska är lysande i köket, men jag vet faktiskt inte om de lagat bodycakes. Måste fråga.

    SvaraRadera