torsdag 19 januari 2012

JAG HÄRMAR BAMBI

Så här skulle jag vilja göra med alla slarvputtar/slarvmajor som slänger karamellpapper i snön, precis där folk ska gå. Om det ändå gick att stånga lite vett i dem.

 Ja, överhuvudtaget borde folk som skräpar ner få på moppo, men det är speciellt farligt när de kastar papper omkring sig där det är snö. Man ser ju inte vad som döljer sig under det vita fluffet.

Idag tog jag en promenad till mataffären och någonstans efter vägen dit hade någon mindre smart person kastat ett karamell- eller kolapapper. Det var dolt av nysnön och när jag trampade på det så gled foten bara iväg. Medan jag försökte få tillbaka balansen såg jag precis ut som Bambi på hal is. Ni vet där där avsnittet i Disneyfilmen där Bambis fyra ben glider omkring på isen utan minsta kontroll.

Tack och lov föll jag inte den här gången. Värre gick det för några år sedan då jag Bambi-halkade på ett papper ungefär på samma plats. (Kastat av samma slarver, månntro?) Då trillade jag framåt och matkassarnas innehåll spred sig runt mina fötter. Mitt ena knä fick ta emot en rejäl smäll och efter att jag plockat ihop mina snöiga varor linkade jag hemåt. Jag kommer ihåg att jag sa något som inte riktigt passar att skriva här på bloggen. Men... ja, ni förstår.

Mitt bästa tips för dagen:
Ska ni ut på snö och is, gå försiktigt! Och hytta gärna med fingret åt papperskastande dummisar.



4 kommentarer:

  1. En gång skräpade några ner i mitt kök. Det var varmt så vi hade balkongdörren öppen i köket, vi tittade på tv i rummet. Vi hörde en dov duns från köket. När vi kom dit hade någon kastat in en halv kebabpizza in i vårat kök!!!Röd sås och allt annat som finns på en pizza utspritt över hela köket!!!Det blev storstädning, inte vad man tänkt sig klockan 23 00 en fredagkväll, Ibland undrar man hur folk tänker.

    SvaraRadera
  2. Helena: Tokskallar tänker INTE ALLS! Förresten, tokskallar är för snällt - i det här sammanhanget är det befogat med ordet `idioter´. Det där borde klassas som hemfridsbrott.

    SvaraRadera
  3. Det tyder på balans och skicklighet att vara en Bambi.

    Däremot är det oerhört illa att folk kastar skräp som kan komma andra till skada.

    SvaraRadera
  4. Gunnel: Njae, balans och skicklighet är inte mina bästa egenskaper när det gäller att hålla sig på benen. Det är du bättre på. Du faller aldrig och jag någon gång då och då.
    Kan man få gå kurs?

    Man önskar att nedskräparna själva halkade på sitt skräp. Det vore rätt åt dem.

    SvaraRadera