tisdag 24 januari 2012

HARPER´S FIRST READER

Någon gång runt sekelskiftet 1800-1900 emigrerade min mormor Adéle och några av hennes syskon till USA. Efter en tid i det stora landet reste mormor tillbaka till Sverige för ett tillfälligt besök hos föräldrarna, träffade en man här (min morfar) och stannade sedan i hemlandet. Hennes syskon blev kvar i USA.  
Här, och här, och här och här finns det mer att läsa om mormor och hennes liv. 

Troligen så var det med hjälp av denna - nu 124 år gamla! -  ABC-bok som mormor tog de första stapplande stegen in i det nya språket när hon kom till USA.

Tryckt 1888. 

LESSON XII 

Bokens baksida.

År 1888 - tanken svindlar. Tiden rinner snabbt.

Ta vara på den! Redan nu.

2 kommentarer:

  1. Min svärfar som emigrerade till USA 1927 lärde sig engelska genom att gå och se samma film om och om igen.

    Kul för dig att ha kvar boken.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Den första engelska jag lärde mig var sångtexter, bl.a. Elvis låtar. Jag ville veta vad texterna handlade om, så min kvällslektyr var länge ett engelskt lexikon. Ett bra sätt. Och eftersom man sjöng med i låtarna fick man ett skapligt uttal på köpet.

    Alla sätt är bra, utom de tråkiga.

    SvaraRadera