lördag 3 december 2011

VAD ÄR DET VI ÄTER, EGENTLIGEN?

Informationen på livsmedel kan ibland vara motsägelsefull och mycket förvirrande. Ta t.ex. denna juice, som är mycket god, men har en något missvisande produktinformation.

TRANBÄR & ARONIA
står det med versaler, stora bokstäver.
Under står det, fortfarande med versaler, men med något mindre teckenstorlek
MED RÖD DRUVA OCH ÄPPLE 


Jag kollar förpackningens baksida.
Där står återigen
TRANBÄR & ARONIA
MED RÖD DRUVA OCH ÄPPLE

 Så läser jag under "Ingredienser". Jodå, superjuicen innehåller tranbär, aronia, röd druva och äpple. Men i vilka mängder?
Röd druvjuice kommer först med 66%, sedan kommer ett stort procent-hopp till tranbärsjuicen, 14%. Äppeljuicen blir god trea med 13% och på jumboplats hamnar aroniajuicen med 7%.

Nu undrar jag: Borde inte denna juice kallas
RÖD DRUVJUICE
MED
LITE TRANBÄR, ÄPPLE OCH ARONIA
???
Den röda druvjuicen står ju ändå för 66% av innehållet.
Tranbär & Aronia - en förvirrande och förvånande varubenämning, men som naturligtvis låter mer intressant än Röd Druvjuice.
   
Här följer ytterligare ett exempel på förbryllande märkning. Tyvärr har jag inget bildbevis för denna. Ni får bara tro mig på mitt ord. 
För några dagar sedan skulle jag handla smörgåsmat. Jag tittade på några paket med cognacsmedwurst, innehållande 120 g. 
 Under ingredienser stod det
KÖTTRÅVARA FRÅN DANMARK/SVERIGE
och längre ner, med större text
SVENSKA/NORRLÄNDSKA RÅVAROR
Med så luddig information valde jag ett paket med rökt skinka, där stod det bara "Svenska/Norrländska råvaror". Punkt, slut. Så ska det vara.

Man bör ha läsglasögonen med/på sig när man handlar.

Ha en fin lördag!

4 kommentarer:

  1. Som konsument blir man ständigt lurad. Och det är minsann inte alltid vi har läsglasögonen på oss.

    Man kan inte lita på någonting.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Men vi konsumenter har ett triumfkort, vår plånbok. Vi kan välja bort de varor och tillverkare som inte håller måttet.

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt alltid ett förstoringsglas i väskan. För många år se'n fanns det fastkedjade förstoringsglas lite varstans i affärerna men snart nog var det bara kedjorna kvar.
    Innehållsdeklarationerna är ofta minst sagt kryptiska.
    Margaretha
    som väljer bort
    mycket - t.ex om
    jag inte hittar
    priset på en vara

    SvaraRadera
  4. em: Välkommen! Jag hade datorledigt igår så din trevliga kommentar ser jag först nu.

    Förstoringsglas är bra för den allra viktigaste texten är oftast skriven med minsta teckenstorleken. Vilket kan tyda på att man inte vill att konsumenterna ska läsa den.
    (Jag läser den alltid - ibland har det sina fördelar att vara närsynt...)

    SvaraRadera