söndag 20 november 2011

HUMOR ÄR HÄRLIGT

Humor och skratt är bland det bästa som finns. Som jogging för kroppens insida.
Jag faller pladask för människor som får mig att skratta. Men de måste göra det med varm, snabbtänkt, snäll, skärpt humor. Inte rå, elak, dum, kall.

Man ska vara rädd om människor som man kan skratta tillsammans med. Men även vara allvarlig med. Det är ju faktiskt så att humor och allvar ligger väldigt nära varandra och vi behöver antagligen båda lika mycket. Alla har vi väl någon gång varit med om att skrattet gått över i gråt och gråten i skratt. Nödvändiga säkerhetsventiler, måhända.

Roliga historier, bilder, filmer, TV-program, citat, skyltar, tidningsgrodor, reklam - ja, jag brukar spara på allt som lyckas sätta mina smilband i arbete. Det är bra att ta fram någon grå och trist dag när man känner sig lite halvmosig. Fantastisk medicin - och helt utan biverkningar.

Den här skylten hänger på ett dörrhandtag i mitt kök.
Alla, och jag menar alla, första-gångs-besökare i mitt hem brukar först titta på skylten ett ögonblick och sedan nyfiket vända på den. 

När de läser orden på baksidan brister varenda en ut i skratt.
- "Ha, ha, där har man för att man är nyfiken", säger de glatt.

Den här lilla magnetskylten brukar också orsaka ett och annat fniss.

Roliga vykort blev en tavla.
(En sådan man kan hänga på väggen...)
Klicka bilden för att förstora.

 Hm...

Reklam kan ibland vara riktigt kul.

Ha en rolig söndag!

3 kommentarer:

  1. Det finns humor man aldrig tröttnar på.t ex kortfilmen från 30-talet med naturister som ägnar sig åt gymnastik utomhus.

    Det hoppar, det hänger och dinglar och jag tycker det är vanvettigt roligt.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Och var den filmen ens avsedd att skrattas åt? Omkring år 2090 kanske folk skrattar sig fördärvade åt stavgång och zumba. Speciellt om det utövas i bara mässingen.

    Yvonne: Goda skratt får vi aldrig för många av.

    SvaraRadera