onsdag 16 november 2011

FLER PIXLAR, TACK!

Igår blev jag med ny mobiltelefon. Alls ingen värsting. Mina önskemål till säljaren var: En bra telefon med en skaplig kamera. Det blev en Nokia med 5.0 megapixel. Jo, jag vet att det finns mobiler med många, många fler megapixlar, men då är de utrustade med massor av annat tjafs också. (Jag använder aldrig mobilen till att surfa på nätet eller att sända/ta emot e-post, o.s.v. Vilket även den nya faktiskt klarar av...)
Och med tanke på att min gamla mobilkamera bara hade 1.3 megapixlar (tror jag), så har jag ändå bytt upp mig rejält.

Stort nybygge mitt i stan.
Och den första bilden med nya mobilen.

Storgatan en tisdagseftermiddag i november.
Andra bilden med min Nokia.

Ibland är det praktiskt att ha mobil och kamera i samma enhet eftersom man inte alltid bär omkring på den vanliga kameran. Men om man är ute efter verkligt bra och skarpa bilder då använder man förstås den.

Vid gårdagens stadsbesök hade den nedgående solen färgat himlen så vackert rosa i väst. Bästa väninnan hade sin (riktiga) kamera med sig och jag lånade den för att ta nedanstående bild. (Det var innan jag köpt den nya mobilen.) Jag kan intyga att himlen var ännu mer rosa i verkligheten. 

Storgatan västerut. Och en vackert lysande himmel.

Det var allt för idag.

Ha en trevlig lill-lördagskväll!

3 kommentarer:

  1. Du har ju valt det absolut svåraste att plåta också; stad i mörker! Pröva i dagsljus så får du se att det inte blir så brusigt...

    SvaraRadera
  2. Fina bilder av vår stad som nästan ständigt är i skymning eller mörker den här årstiden. Snön lyser upp men den har vi ingen brådska med, eller hur?

    SvaraRadera
  3. Mira: De två första bilderna tog jag när jag just kommit ut från affären efter att ha köpt min nya mobil. Jag var bara tvungen att kolla om den fungerade... Trots mörkret.

    Och, som Gunnel påpekar, här uppe i norr är det nästan aldrig fullt dagsljus den här tiden på året. (Faktiskt ganska mysigt.) Och vi tar igen ljuset under sommaren när det aldrig är mörkt.

    Gunnel: Snön kan jag vara helt utan. Året om! Men stundtals kan den ju göra landskapet väldigt vackert.

    SvaraRadera