söndag 27 november 2011

ADVENT, PC OCH MAC

Första advent. Redan? Hur har det gått till?
Igår när jag plockade fram adventsstakarna kändes det som det bara var någon månad sedan jag satte undan dem. Vart har det här året tagit vägen???
Nog för att jag kan vara trött och somna framför TV:n ibland, men det är bara korta tupplurar. Jag har ju ändå inte sovit bort sisådär elva månader.  

Första ljuset tänt. Och fler följer inom kort.

Jag gillar adventstiden. Dessa veckor före jul är bland de mysigaste på hela året. Adventsljusen sprider ett milt och varmt sken både inne och ute och julförberedelserna börjar smyga igång. De flesta människor man möter är lite extra snälla och vänliga (de vet att tomten håller koll) och det tisslas små hemligheter överallt. En härlig tid!  

Under veckan som gick har jag kikat lite på datorer. Jag tänker köpa en ny (innan den här gamla bestämmer sig för att krascha) så jag har läst, tittat, frågat och jämfört. Men inte nog med att det vanliga pc-utbudet är enormt, jag presenterades dessutom för en helt annan och mindre vanlig dator, Mac från Apple. Den sägs vara sååå bra, lätt att använda och ska hålla längre, men är ungefär dubbelt så dyr som en vanlig pc.

Jag har läst fakta och jämförelser på nätet, frågat några Mac-användare, kollat med datorkunniga personer i omgivningen och naturligtvis pratat med butikernas försäljare. De allra flesta öser superlativer över Mac. När man frågar om vilka nackdelar den har (NÅGOT negativt måste ju finnas) så säger alla: Priset! Och när man vill veta om annat negativt - det måste ju finnas något mer än bara priset - så skakar alla oförstående på sina huvuden.
Man undrar om detta märke verkligen kan vara så fulländat?

Min beslutsångest firar just nu triumfer, ska ni veta.
Är det någon därute i bloggrymden som har några Mac-erfarenheter så kan ni väl skriva en liten kommentar. Intressant - ros och/eller ris.

Under mina vandringar i elektronikdjungeln fick jag syn på några märkliga varelser (Iphone/Ipad-docka) som stod på en hylla. Ganska roliga typer, men man kan inte låta bli att förundras och förfäras över vårt enorma prylöverflödssamhälle.
Med mobilkameran tog jag nedanstående fyra bilder, men det fanns många fler modeller, och färger, att välja bland.




-------
Ha en skön första-advents-kväll.


8 kommentarer:

  1. Jag borde också köpa ny dator...vill ha en mac, men plånboken vill ha något billigare...har också bara hört lovord om mac...jag väntar till andra sidan nyår innan jag slår till...så länge. Trevlig advent!

    SvaraRadera
  2. Jag har gått över till Mac. För det första startar den tio gånger så snabbt som en pc, och det vet ju alla hur irriterande det är med en dator som tuggar och tuggar. Den är fantastiskt lätt att arbeta med, allt är logiskt och man behöver inte vara ingenjör för att hantera den. Och så är allt så himla snyggt, både gränssnittet och själva apparaten. Tangentbordet är till exempel upplyst underifrån. Underlättar vid nattligt datorarbete. Dessutom pratar den så bra med andra Applegrejer, som Iphone och Ipod om man nu råkar ha såna. Man får sällan och aldrig virus. Nackdel förutom priset: det tar ett tag att vänja sig vid att inte ha höger musknapp.

    SvaraRadera
  3. Intressant att se vad andra tycker. Intressant också att se vad du väljer till slut. Inom en inte alltför avlägsen framtid måste vi också köpa ny dator av någon sort.

    SvaraRadera
  4. Gila: Plånboken hurrar om man väljer en pc, men om det är så att en Mac håller längre så kanske den på sikt inte blir så mycket dyrare ändå.

    Annapanna: Tack, mycket intressant att få synpunkter från en Mac-användare! Dina erfarenheter stämmer väl överens med andra jag hört; lätt att arbeta med, logisk, virus-resistent, snabb, o.s.v. Har du en laptop eller en stationär?

    Gunnel: Ja, datorer måste ju tyvärr bytas ut med ojämna mellanrum. Och när man än köper en ny så är den nästan omodern innan man fått upp den ur kartongen. (Liknar bilköp - nya modeller hela tiden.)
    Jag är själv spänd på vilken jag väljer. För tillfället är jag en riktig vel-maja.

    SvaraRadera
  5. Laptop. Bra batteritid dessutom.

    SvaraRadera
  6. Annapanna: Lappetoppar är bra. Tar liten plats.

    SvaraRadera
  7. Jag köpte nyss en ny PC. Loser?

    Du vann tävlingen :-D
    Skicka önskelista.

    SvaraRadera
  8. Skaffaren: Ena stunden tänker jag: PC. Nästa: Mac. Har inte bestämt än.

    Såg på din blogg att jag vunnit. Vad kul! Jag hör av mig.

    SvaraRadera