lördag 8 oktober 2011

EVA OCH MARY - VILKA RÖSTER!

Musik har alltid varit ett av mina stora intressen. Skivsamlingen har blivit ganska omfattande med åren. Men efter min hörselskada har den inte ökat alls. Det händer att tårarna kommer när jag hör musik jag tycker om men som jag inte kan njuta av fullt ut längre. Jag blir både ledsen och förargad över mitt strejkande högeröra.

Mest har jag nog manliga artister i min skivsamling, men det finns också kvinnliga röster som jag "fallit för". Här har ni två av de senare. De manliga tar jag en annan gång. 

Eva Cassidy (1963-1996) 

Hennes version av Fleetwood Mac´s "Songbird" hörde jag i radion en tidig vardagsmorgon för många år sedan och blev alldeles varm av lycka. Viken röst! Vilken låt! Ringde radion och fick veta vad låten och artisten hette. Och köpte genast skivan.
Eva Cassidy (född i Washington D.C.) dog i cancer 1996, endast 33 år gammal.

Klicka på nedanstående länkar.
Den första - "Songbird".

Den andra - Sting´s "Fields of Gold".

Mary Black (1955-)

Och första gången jag hörde irländskan Mary Black var också i radion. Hon sjöng "No Frontiers" och jag fastnade för både hennes röst och låten.

Första länken - "No Frontiers".

Den andra länken - "Bright Blue Rose".

Lyssna och njut i oktoberkvällens mörker!

3 kommentarer:

  1. Evas skiva songbird är nog en av de bästa som gjorts...

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med. E Cassidy har en underbar röst.

    På youtube kan man finna det mesta i musikväg.

    SvaraRadera
  3. Gila: Ja, du har alldeles rätt.

    Gunnel: En fantastisk röst som tyvärr tystnade alldeles för tidigt.

    SvaraRadera