söndag 21 augusti 2011

VACKERT I CHICAGO

Klicka på bilderna för större text.

En av de vackraste byggnader jag varit in i är The Central Library i Chicago, USA. Då jag var där, på släktbesök i mitten på 1970-talet, så användes det fortfarande som bibliotek. Numera är det Chicagos kulturcenter, Chicago Cultural Center. I det nya biblioteket, Harold Washington Library, har man fått större lokaler. 

Eftersom det var fotograferingsförbud inne i byggnaden köpte jag några vykort för att ha något att stödja minnena på. Jag minns att jag gick omkring i ett lyckorus och var alldeles salig över allt vackert mina ögon fick skåda. Den fantastiska mosaiken gjorde att det glittrade, gnistrade och glimmade överallt och Carraramarmorn lyste vit och bländande skön.

 Jag har skrivit av vykortens engelska baksidestext, alltså inte brytt mig om att översätta den. Jag tror att ni förstår så bra ändå. Annars kan man bara njuta av bilderna.






Besöker ni någon gång Chicago, så bör ni ta en tur genom kulturcentret.
Efter biblioteksbesöket blev jag bjuden på en helt makalös lunch på The Metropolitan Club, en förstklassig restaurang på 66:e våningen i Sears Tower, numera Willis Tower. Där mumsade jag i mig (som sagt, jag blev bjuden!) på den godaste efterrätt jag ätit i hela mitt liv. Tyvärr vet jag inte vad den kallades. Men jag kan än känna hur den formligen smälte i munnen. Åh, så god! Den måste vara efterrätternas Rolls-Royce.

Willis Tower (Sears Tower), Chicago, med en vidunderlig utsikt.
Och där hissarna startade, rörde sig och stannade så snabbt att man knäade och trodde att byxorna skulle stanna kvar på hissgolvet. Och det slog lock för öronen, (åtminstone för mig) så man var tvungen att svälja för att utjämna trycket - precis som när man flyger.

Det var allt för denna söndag. Ha en bra kväll!

6 kommentarer:

  1. Dessvärre är jag helt säker på att jag aldrig kommer att besöka Chicago under detta liv. Tur att det finns vykort som kan ge en bild av allt det vackra som finns i vår sköna värld.

    SvaraRadera
  2. Det förstår jag att du tyckte var mäktigt. Vilket ställe...

    SvaraRadera
  3. Snacka om pampig bibbla!!! Annat än vårt lilla skolbibliotek... :-)

    SvaraRadera
  4. Gunnel: Även om du inte kommer till Chicago så har du ju sett mycket vackert på andra ställen här i världen.

    Mira: Ja, mäktigt var ordet. Jag "aaade, ååååde och oooade" mig igenom hela byggnaden. Det går inte att beskriva glittret - mosaiken - som om någon kastat ut diamanter överallt.

    LeiaMia: Vi har ju ett nytt, fint bibliotek här, i Kulturens Hus, men det kan man inte ens nämna i samma vecka som "palatset" i Chicago...

    SvaraRadera
  5. Jojo så skulle det se ut överallt. Tänk vilken lycka att sitta och läsa i en så fin sal.

    SvaraRadera
  6. Mufflo: Och skulle boken råka vara tråkig så kan man istället titta på allt det vackra omkring. :o)

    SvaraRadera