lördag 11 juni 2011

SVETTIGT STADSBESÖK

Igår gjorde jag ett stadsbesök. Det är ganska glest mellan dessa numera. Men jag tyckte fredagen skulle vara en lämplig dag för att uträtta några ärenden, bl.a. hade jag tid hos min optiker. Men inte hade jag kunnat föreställa mig att den 10 juni 2011 skulle bjuda på årets hittills varmaste dag. Solen vräkte ner och i skuggan visade termometern dryga 30 heta grader. Några vindpustar hade varit välkomna, men när de behövs då lyser de med sin frånvaro. Däremot kan de vara väldigt aktiva när det är minus 25.

Staden var full av nykläckta ystra studenter på lastbilsflak efter lastbilsflak. De tjoade, skrek, visslade och sjöng. Överallt blommor, ballonger, flaggor, skyltar och lätta, fina sommarkläder. Då och då drack det ystra folket en och annan klunk ur medhavda flaskor. (Som knappast innehöll mineralvatten.)

Jag har sällan sett så mycket folk på stan. Massor av stolta anhöriga med blomsterbuketter i händerna och solsken i blick var ute för att gratulera sina ungdomar till studentexamen. Det var ett glatt och livsbejakande liv på stadens gator. Om än med hög volym. Det är förståeligt en sådan dag. T.o.m. vädergudarna var ju på strålande humör. 

 Bara några minuters promenad från mitt hem ligger en vacker strandpromenad. Här och där finns bänkar där man i lugn och ro kan sitta ner och blicka ut över det glittrande vattnet. Under fredagens stadsbesök var det hit jag längtade. Bort från gator med stillastående, flämtande hetta, myllrande folkträngsel och många decibel.  

 Strandpromenaden är flitigt använd av både närboende och andra. På flera ställen finns badplatser och båtbryggor.

Det är underbart att bo nära vatten. För ungefär tre månader sedan fick bästa väninnan med make lyckan att flytta till nedanstående utsikt. 

Här på balkongen sitter paret och tittar på de olika båtmodellerna som glider förbi.
Helt underbart!
(Jag är skamlöst avundsjuk. På ett snällt sätt.)

 Även från den fina loftgången har de en härlig utsikt.
Bågen till höger i bakgrunden är en del av taket på Coop Arena, Luleå Hockeys hemmarink.

Inte nog med vattenutsikt, dessutom har väninnan en hel drös av mina favoritblommor nere på gården.
Det är ingen måtta på de vackra vyerna.

Önskar alla en - lagom! - varm lördag.

5 kommentarer:

  1. Idag är det inte så fruktansvärt hett som igår. Det är nästan lagom om man sitter stilla och håller sig lugn och tillbringar tiden i skuggan.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Om en stund tänker jag våga mig på en liten promenad. Klarade jag +30 igår så ska jag väl stå ut med +25 idag. Men jag känner att värmeslaget är skrämmande nära.

    SvaraRadera
  3. Sommaren är ju så kort i detta land så värme är välkommet!

    SvaraRadera
  4. Vi har haft värme men nu är kylan tillbaka igen.

    SvaraRadera
  5. Gila: Jo, men det kan bli lite för hett. Det vore toppen om man kunde magasinera värmeöverskottet vid +30 och släppa ut det vid -30. Eller förlänga sommaren istället. :)

    Mufflo: Här har det bara varit 13 (svala) plusgrader idag. NÅGRA fler plus är helt OK.

    SvaraRadera