fredag 17 juni 2011

EN LANDKRABBAS BÅTLIV

Här kommer en bekännelse: Jag är en riktig landkrabba.
Jag tycker inte om att guppa omkring på böljan den blå. Men jag gillar vatten, båtar och fyrar. Och det börjar synas i hemmet. Helt plötsligt märker jag att jag faktiskt har en båtsamling.
Tio elva stycken! (Se uppdatering nedan!) 
Några användbara, några bara till lyst.
De senaste tillskotten i Snaque-rederiet kan ni se på följande fem bilder. Plus Nittsjö-båten längre ner i inlägget. Jag fann dem båda på en second hand-affär igår.
Som vanligt är bilderna klickbara.

Den största båten i min flotta. Så här ser styrbordssidan ut på den franskflaggade farkosten. Med akterflaggan är den 55 cm lång, 8 cm bred och 29 cm hög med master och ställning. Jag antar att det är en båt för rundturer. Modellen påminner en aning om skärgårdsbåtar. Eller kanske Mississippis hjulångare - men utan skovelhjul. 

I fågelperspektiv. 

Fören. 

Aktern.

Bänkar för sightseeing?

Ett loppisfynd från augusti 2010, en enkel segelbåt.
Den är 39 cm lång och 55 cm hög.

 Glasbåtar. (Ej att förväxla med glassbåtar.) De två till höger är från Nybro Glasbruk.

Två båtar från Nittsjö. Den vänstra fick följa med hem tillsammans med den franska "turistbåten". Roddbåten (smör- eller marmeladskålen) till höger är en födelsedagspresent från bästa väninnan.

Loppisfynd. Båt, skål och ljuslykta - allt i ett. Den avtagbara hytten rymmer ett värmeljus.

Två miniatyrbåtar.

I flera år har jag varit fascinerad av fyrar. Och de hör ju verkligen ihop med vatten och sjöfart.
Här kommer bilder från min samling fyrar.

 En egenhändigt designad och tillverkad fyr. Dock med lite konstiga proportioner. På bilden ser den ut som lutande tornet, men den är faktiskt helt rak - enligt vattenpasset.
Jag använde pappersrullar (flera stycken för att få stadga), tandpetare, kartong, färg och - som "fyrljus" - en dubbelsidig facetterad glas-sten som går att snurra. Fyren står på en sexkantig träplatta och överst sitter en liten vit pärla. 

En hög fyr (ca 53 cm) som går att öppna och kan gömma en Pommac. Eller en Dom Pérignon. 

 En fyr (ca 31 cm hög) med små lampor i topp och fönster, drivna av solceller.

"Fyrfotat."

I min andra blogg, Pyssel och pinaler, finns det ett inlägg från 2010-09-27, med bilder på makramé och knopar som jag gjort. Vilket ju också har med sjömansliv att göra. 

Det var allt för idag!

Ha en fin lördag - på land och/eller vatten!
Önskar landkrabban.
----------
Uppdatering:

Idag, lördag, hittade jag en båt till i samlingen. Ett vikingaskepp!
19 cm långt och tillverkat i England av Wade Porcelain.

Hm... nu måste väl ändå min flotta vara fulltalig.

9 kommentarer:

  1. Jag är ingen båtmänniska heller!
    Himmel så mycket olika samlarobjekt du har.
    Verkligen tjusiga!

    SvaraRadera
  2. Din marina samling börjar bli imponerande. Läge för skepparexamen, kanske?

    SvaraRadera
  3. Yvonne: Det känns bra att jag inte är ensam om att vara en landkrabba. :o)

    Gunnel: Landkrabbor tar inte skepparexamen. De håller sig på land, tar trafikkort och kör långtradare.

    SvaraRadera
  4. Jag som är båtmänniska har inte alls din gigantiska samling, kul med fyrarna.

    SvaraRadera
  5. Randiga Tråden: Det är tur att det finns vettiga människor som inte samlar på sig en massa onödiga saker. Vem behöver elva båtar och massor av fyrar? Om de åtminstone var i naturlig storlek... ;o)

    SvaraRadera
  6. Wow! Inga dåliga båtar och fyrar du har i din samling!

    SvaraRadera
  7. LeiaMia: Men så har det också tagit några år att bli en storfräsare i redarbranschen. ;o)

    SvaraRadera
  8. Det finns en värmeljushytt till båten från Nittsjö också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det visste jag inte! Men när jag tittar lite närmare på båten så verkar det logiskt. Köpte den på loppis, kanske den hamnade där för att hytten hade försvunnit. Tack för info! Jag får gå på hytt-jakt! :)

      Radera