tisdag 8 februari 2011

KÖP SVENSKT!

Nu är jag riktigt arg, ledsen, besviken!
Den tyska dioxinskandalen har medfört att Sverige tar in billigt tysk griskött. Flera länder, däribland Kina, Ryssland och Sydkorea har infört importstopp av det tyska fläskköttet tills vidare, men här i Sverige är det fritt fram. Resultatet blir att priserna dumpas och våra svenska grisuppfödare kämpar för att överleva.
Vad är detta för vansinne?
-
Vi har bland de hårdaste kraven i världen vad gäller köttproduktion och djurhållning och det ska vi vara stolta över. Men det kostar också pengar att ha dessa stränga regler. Därför konkurrerar våra bönder inte på lika villkor med andra länder som inte har samma stränga krav.
-
-
För några år sedan hade inte min närbutik svensk bacon i sitt sortiment. Det som fanns var från Danmark och Tyskland och jag vägrade köpa det. Jag känner likadant för nötkött från Irland, Brasilien, Nya Zeeland o s v. Jag vill, så långt det är möjligt, ha svenska produkter (inte bara kött) och betalar hellre en slant extra. Vissa livsmedel måste vi ju naturligtvis importera, men det vi kan få från den inhemska produktionen bör vi tacksamt ta emot med öppna armar.
-
Nu måste vi börja vara solidariska med våra svenska bönder. De levererar livsmedel av hög kvalitet och vissa av dem ska inte behöva gå i konkurs för att vi t ex importerar griskött från Tyskland. Jag är inte emot import, men de här tokerierna gör mig ilsken. Fortsätter det så här så har vi snart inga bönder kvar i Sverige.
-
Det finns säkert många runt om i landet som inte håller med mig, men jag vill i alla fall äta kött från svenska grisar, kossor, får och kycklingar.
Nöff på er!

4 kommentarer:

  1. Vi gräver vår egen grav om vi inte ser till att det finns svenska bönder och svenska produkter om det värsta skulle hända och vi skulle bli ett isolerat land. Vi är mycket hjälplösare nu än vi var under 2:a världskriget när det fanns smäbönder överallt som kunde leverera kött och mjölkprodukter.
    Jag hoppas, rent av kräver, att våra styrande tänker på konsekvenserna av att bonden försvinner. Sen beror det på oss konsumenter också. Även vi har ett stort ansvar.

    SvaraRadera
  2. Problemet är ju att det inte finns krav på ursprungsmärkning av fläskkött så det är i praktiken omöjligt att veta varifrån grisköttet i korvar och andra förädlade produkter kommer. Hur gärna vi än vill köpa fläskkött från Norrbotten eller övriga Sverige är det svårt. Vi skrev om det här för ett par veckor sedan, för övrigt.

    SvaraRadera
  3. Instämmer med samtliga föregående talare och sällar mig till Nöff-kören!

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentarer! Känns bra att ni håller med. Vi måste verkligen vara rädda om våra bönder och precis som Gunnel skriver så skulle vi stå oss ganska slätt i kristid.
    Och som Annapanna så riktigt påpekar (och som jag glömde skriva) så finns än inga krav på ursprungsmärkning av fläskkött. Det finns på annat kött. Visst är det mycket märkligt?
    Nu är det dags att vi konsumenter gör revolution. Marit Paulsen, var är du?
    Mira: Vi måste se till att Nöff-kören hörs över hela Sverige.

    SvaraRadera