tisdag 21 december 2010

ÖVERST PÅ ÖNSKELISTAN

Förra veckan var jag på magnetkameraundersökning. Skulle den möjligen kunna tala om varför jag fullständigt oväntat tappade hörseln på höger öra på midsommardagen?
I går fick jag veta att allt var normalt, någon orsak till den plötsliga dövheten gick inte att hitta.
Av de 5-20 personer på 100.000 som varje år drabbas av plötslig dövhet/hörselnedsättning får ca 85% förbli ovetande om varför det hände. Det går inte att finna någon orsak. Nu tillhör jag alltså den gruppen.
-
Egentligen spelar det inte så stor roll. Det är jobbigt att vara i det närmaste halvt döv, vad det än beror på. För det är som det är. Det är bara att ta en dag i sänder och hoppas på det bästa. Förbättring kan ske upp till ett år. Och jag har inte ont. Det värsta är nog att jag blivit så extremt ljudkänslig. Allt högerörat kan höra är skrälliga, förvrängda, metalliska ljud. Men några ord klarar det inte att urskilja. Jag har ju också fått en besvärande tinnitus. Sedan saknar jag förstås musiklyssnandet. Det är omöjligt att njuta av musik som det är nu. Några julkonserter har det inte varit tal om. Jag har nog svårt med kökskranens strilande stråle eller kundvagnarnas skramlande i mataffären.
-
Överst på min önskelista till tomten står det: TVÅ fungerande öron! Tack!
-
I dag är det dan före dan före dan före dopparedan. Och över hela Europa råder kyla och snökaos. Många julfirare som planerat att resa och fira jul med sina nära och kära får kanske ändra sina planer och stanna hemma i stället. Överallt är det väldiga kommunikationsproblem nu när Kung Bore kopplat järngreppet.
Och visst kan man tycka att björnar är förståndiga varelser?
Att under vintern gå i ide är faktiskt en god idé.

7 kommentarer:

  1. Det är en högst förståelig önskan du har. Vore fint om tomten hade kraft att ge dig hörseln tillbaka.

    SvaraRadera
  2. Vore trevligt om tomten knäckte extra som ÖNH-läkare. Då kanske det skulle hända ett mirakel.

    SvaraRadera
  3. ulleengman@hotmail.com8 februari 2011 kl. 19:53

    Hej!
    Sökte bland bloggar o hittade din!
    Här kommer en hälsning från mej:)
    Har själv drabbats av Sudden Deafness i januari 2010.En mkt jobbig tid,som inte går att förklara för en som inte varit med om det.
    Har själv provat akupunktur,massage,botox mm.mm
    Det finns så många metoder man kan prova för lindring o förbättring.
    Ha det bra,Varma hälsningar från ett vänster öra som "slog" av:)

    SvaraRadera
  4. Hej "olyckskamrat"! Och tack för hälsningen.

    Ja, vi är ju tyvärr några stycken som drabbas av sudden deafness varje år. Livet förändras verkligen i grunden. Jag blev helt döv på höger öra på midsommadagen 2010. Fick genast höga doser kortison direkt insprutade i innerörat. Lite av hörseln har kommit tillbaka, men jag hör bara skrälliga och förvrängda ljud och jag kan inte uppfatta ord eller särskilja olika ljud.
    Hör gärna av dig igen. Kanske jag kan kontakta dig via din epostadress och vi kan utbyta erfarenheter.
    M v h, Annica

    SvaraRadera
  5. Hello!
    Du får gärna höra av dej via epost.Ibland kan man verkligen behöva utbyta tankar,erfarenheter o annat som gäller dessa ÖRON!
    Min hörsel ligger på samma nivå,Bara höga ljud slipper in i örat,som du säger skrälliga.
    Har provat hörapparat men det blev 10 ggr värre,hörde inte tal bara högre rassel,skräll!
    Vi "hörs"
    Mvh Ulrika

    SvaraRadera
  6. Hej Ulrika!
    Vad jag uppskattar denna kontakt! Så bra att du "lämnade spår" på min blogg. Jag skriver till dig via eposten så snart jag kan, tror senast lördag. Det blir spännande att jämföra erfarenheter "rÖRAnde" våra strejkande hörselorgan! Ditt vänstra och mitt högra verkar ha ingått en pakt om att skrälla så mycket som möjligt.
    Jo, en sak till - har du läst alla mina blogginlägg om detta? Jag har skrivit flera under sommar och höst. Om du inte hittar dem så ger jag dig länkar i mitt epostbrev.
    Bästa hälsningar, Annica

    SvaraRadera
  7. Hej igen!
    Nej har inte hunnit läsa dom.Vad bra om du länkar:)
    Trevlig helg och så hörs o syns vi på mail.
    Mvh Ulrika

    SvaraRadera