söndag 29 augusti 2010

EN GOD HELG

-
SURSTRÖMMINGSMIDDAG!
MUMS!
-
Det har varit en god helg. Den började i går med två loppisbesök med bästa väninnan G. Hennes snälle make N agerade privatchaufför och medan G och jag strosade runt och nosade upp eventuella fynd passade vår chaufför på att kolla in nya modeller på den närliggande bilaffären.
-
Den första loppisen som hölls i ishallens "runt-rinken-område" var en stor besvikelse, rörig, högljudd och mest bestående av barnkläder och leksaker. Den höga ljudnivån var hemsk och tröttande för extremt ljudkänsliga Anta som har ett skrällande högeröra. Det var helt enkelt en fruktansvärt jobbig upplevelse. Och den uppvägdes inte av några fina fynd. G hittade ingenting av intresse, men jag köpte i alla fall en sak. Mina två loppisfynd finns till beskådande på min andra blogg, Pyssel & Pinaler.
-
Den andra loppisen var en bagageloppis på parkeringen utanför Coop Forum. Vi borde ha börjat där, för där fanns det bättre grejer att fynda. Tyvärr kom vi ju dit när ruljansen pågått nästan en timme, så det var lite "utsålt". Återigen - G hittade ingenting av intresse, men jag köpte i alla fall en sak. (Bilder, se hänvisning ovan!)
-
Efter lördagsutflykten blev det kokta, färska, svenska ekologiska rödbetor med smör, olivolja, flingsalt och italiensk mozzarella. MUMS! Läckert!
-
Söndagens bidrag till den goda helgen: Se bloggbilden - surströmmingsmiddag! Kallax surströmmingsfilé, nykokt, färsk mandelpotatis från orten, hackad gul lök, fibertunnbröd från Gene, svenskt smör och Pepsi Max. MUMS! Läckert! En himmelsk blandning! Bara jag tänker "surströmming" vattnas det i munnen.
-
Nu är det bara drygt fyra timmar kvar av den här söndagen och timmen mellan 20:00 och 21:00 blir bra den med, det vet jag. Då blickar mina ögon på "Doc Martin" på Kanal 9. En rolig och underhållande engelsk serie om en kirurg som inte tål att se blod. Det är ju ett krux förstås, så därför har han flyttat tillbaka till den lilla hemstaden och blivit G P, general practitioner, allmänpraktiserande läkare. Att hemstaden råkar ligga vid havet och har en vidunderlig utsikt gör ju inte serien sämre. Den stele och pedantiske kirurgen spelas av Martin Clunes, som varit med i åtskilliga TV-serier.
-
Njut söndagskvällen och ha en bra början på vecka 35 och augustis två sista dagar.

1 kommentar:

  1. Alltid lika härligt med loppisrundor. Surströmming äter jag naturligtvis, men utan entusiasm. Däremot är den färska mandelpotatisen och tunnbrödet himmelskt.

    SvaraRadera