tisdag 18 maj 2010

KJOLAR FRÅN 50-TALET

Hemsydd bomullskjol från 50-talet - i två av favoritfärgerna.
---
Som jag berättat tidigare så var skor en stor passion i mina unga år. Kläder en lite mindre, men tillräckligt stor för att jag skulle "tjata" mig till vissa plagg och med en moder som var sykunnig, så blev inte klädkontot skyhögt för tonårsdotterns garderob.
-
Denna kjol i småmönstrat svart/vitt bomullstyg med ett "inflätat" svart ripsband sydde mamma till mig efter att jag sett en liknande kjol i någon 50-talsfilm. Med en vit eller (helst) svart topp, svart/vita örclips och svarta skor så var jag riktigt snofsig.
---
Jag har försökt minnas vilken film kjolen kunde beskådas i, men tyvärr, filmtiteln är borta. Dock, jag är helt säker på att den var från USA. De flesta (tonårs)-filmerna kom ju från det stora landet i väster. Några av de unga kvinnliga stjärnorna under 50-talet (och in på 60-talet) var Nathalie Wood, Sandra Dee, Carol Lynley, Tuesday Weld, Connie Francis och Annette Funicello. De två sista var också populära sångerskor. Vem minns inte den illgröna singeln "Stupid Cupid" med Connie Francis?
-----
God tisdag!

3 kommentarer:

  1. Min pojkvän, som senare blev min man ägde den gröna skivan med "Stupid Cupid." Till den skivan köpte han också en radiogrammofon. Jag var imponerad.

    SvaraRadera
  2. Bloggerskan har fortfarande kvar sin illgröna singel. Den är i bra skick, trots sin höga ålder. Sorgligt nog kan man inte säga detsamma om ägarinnan/bloggerskan. ;o)

    SvaraRadera