tisdag 2 mars 2010

TROVÄRDIGHET

Trovärdighet. Ett ord som vi alla kan fundera över. Men vissa personer borde fundera mer än andra. Med förfäran och förvåning har vi den senaste tiden hört talas om en f d polismästare i Stockholmsområdet som misstänks för koppleri, utnyttjande av unga flickor, m m. Nästan varje dag nystas alltfler vidrigheter upp om hans privatliv.
-
Denne man har utåt varit känd och respekterad för sitt idoga arbete mot sexbrott av alla de slag. Han har haft människors förtroende och ingen har väl anat vad han sysslat med i det fördolda. Hans trovärdighet är borta - för alltid.
-
Ovan nämnda hemskheter står ju i en klass för sig och tack och lov så är det få saker som ens tangerar dessa övergrepp. Men överallt, runt omkring oss, finns företeelser som gör att man kan fundera över trovärdighet. I Norrbotten har vi t ex ett landstingsråd som sköter hälsofrågor. Det är ett viktigt arbete, en uppgift som borde tas på största allvar.
-
Men hur trovärdigt är det när detta landstingsråd, som även är utbildad sjuksköterska, talar om för folket hur det ska leva livet så sunt som möjligt? Man kan nämligen med fog misstänka att hon inte alls lever som hon lär eftersom hon är mycket överviktig. Jag måste säga att det är inte helt lätt att tro på hennes råd.
-
Jag bär också på extrakilon, men det finns en betydande skillnad mellan landstingsrådet och mig: Jag är inte hälsoråd, min uppgift är inte ge andra människor vettiga tips om mat och motion. Och jag är inte ens tillnärmelsevis så rund som hon är. Jag skulle inte vilja ha ett jobb där min trovärdighet kunde ifrågasättas.
-
Varje gång jag ser kvinnan i TV och/eller tidningar så undrar jag - och många med mig - om hon någonsin ifrågasätter sin yrkesroll. Hon borde rannsaka sig själv: "Är jag trovärdig, när jag som hälsoråd och sjuksköterska, men med en betydande övervikt, talar om för norrbottningarna hur de ska sköta sin hälsa på bästa sätt?"
-
Dessa två exempel på bristande trovärdighet kan inte jämföras på långa vägar. Den f d polischefen är misstänkt för fruktansvärda brott, medan det norrbottniska landstingsrådet bara kan tyckas ha fel arbete. Och det är det många som har. Det är minsann inte alltid och överallt som trovärdigheten firar triumfer.

1 kommentar:

  1. Läste vad en psykolog sa om polismästaren som arbetade mot sexhandel men samtidigt själv försåg sig med damer. Han vet att hans handlande är vidrigt och felaktigt, men genom att han samtidigt jobbar mot sexköp och kvinnomisshandel så ursäktar han sig själv.
    En dålig sak och en bra sak utjämnar, och då blir man förlåten.

    SvaraRadera