onsdag 3 mars 2010

RÖKSTOPP?

På en loppisrunda i fjol våras fick jag syn på metallskylten nedan. Jag köpte den genast för jag visste precis vad jag skulle använda den till. Framåt hösten skulle en rökande släkting fylla jämna år. Det intensiva rökpuffandet hade pågått från tidiga tonår. Att "tala förstånd" med en inbiten rökare går inte - hon/han måste själv komma till insikt om hur fullständigt korkat det är att slänga pengar på en hälsovådlig vana.
-
Eftersom släktingen är begåvad med humor så tänkte jag att det kanske kunde vara bra att belysa problemet på ett humoristiskt sätt. Sagt och gjort, jag förpackade skylten och sände den tillsammans med följande brev:
-------------------
Bästa Maj O´Naes,
-
Det har kommit till vår kännedom att Du snart fyller 70 år och eftersom våra kunder/användare tyvärr inte alltid uppnår denna ålder så vill vi - för säkerhets skull - gratulera redan nu. Som tack för att du troget köpt våra produkter så sänder vi en liten plakett att hänga på väggen i Din egen rökruta därhemma. Vi hoppas att den ska pryda sin plats och påminna Dig om vårt givande samarbete.
-
Vi ser Dig som en av våra allra bästa kunder och är så tacksamma för de drygt 55 år som Du stöttat oss och lagt Dina surt förvärvade slantar på oss i stället för att kasta bort dem på onödiga saker. Tack vare Dina generösa bidrag till oss och våra leverantörer har vi, gemensamt, fått möjligheten att utveckla och förfina våra produkter så att de ska bli än mer eftertraktade.
-
Det är vår varma förhoppning att Du ska få fira många fler jämna födelsedagar och att vi även fortsättningvis ska få se Dig som vår produktanvändare. Vi är så glada för att vi har kunder som totalt bortser från alla tjatiga och dumma varningar om riskerna med att nyttja våra varor. Vi värdesätter modiga människor som inte låter sig skrämmas och som lever sitt liv med stor stupidit... integritet.
-
Kosta vad det kosta vill, som vi brukar säga.
-
Med vänliga och tacksamma hälsningar!
-
Maj 2009
Tobakhandlarnas Riksförbund
-
Cigga Cigarrén
Ordförande
(Hemlig medlem i VISIR)
-----------------------------------------------
------------
Tilläggas kan att släktingen ringde upp sedan brev och skylt anlänt och meddelade att det var slutrökt sedan ett par månader tillbaka. Senare har jag fått rapporter om att det varit några återfall. Hur det är med bolmandet nu vet jag faktiskt inte.

1 kommentar:

  1. Brevet till rökaren är väldigt fyndigt och roligt och rökaren själv måste bli glad över den fina skylten. Är rökaren numera en icke-rökare så har han/hon gjort ett mycket klokt val och jag vill verkligen gratulera.

    SvaraRadera