måndag 15 februari 2010

SJUNGANDE ÄNGEL

Min mammas julgransängel från 1920
-
En morgon för flera år sedan vaknade jag till en underbar skiva som spelades i Radio Norrbotten. Jag blev liggandes kvar i sängen, andlöst lyssnande till den fina melodin. Under hela dagen dröjde den sig kvar och lämnade en behaglig, pirrade känsla.
-
Eftersom jag inte hunnit höra vad varken melodi eller sångerska hette så ringde jag radion och fick veta titel och artist - "Songbird" med Eva Cassidy. Man sa att hon hade en ängels röst. Naturligtvis köpte jag genast CDn. Fortfarande tycker jag lika mycket om den - hennes sång rör mig ända in i hjärteroten.
-
Eva Cassidy var en gudabenådad amerikansk sångerska, född 1963, som tragiskt dog i cancer 1996, endast 33 år gammal. Tyvärr fick hon inte uppleva sitt genombrott för den stora publiken. Det kom efter hennes död. Det finns inte så mycket inspelat med henne på video, men hennes röst kan man njuta av på flera CD. På YouTube finns några klipp, bl a nedanstående.
Klicka och njut av EVA CASSIDY i SONGBIRD:

2 kommentarer:

  1. Vad vore livet utan musik? Ganska tråkigt, tror jag. Jag gillar också Eva Cassidy men är nog ännu mera svag för Michael Buble. För att inte tala om Peter Mattei, Bryn Terfel m fl.
    Det är nå´t speciellet med karlar.

    SvaraRadera
  2. Håller med! I en blogg nära dig kan du snart läsa om mina favoritmän i musikens värld. De är ganska många!

    SvaraRadera