fredag 5 februari 2010

KORRESPONDENS-TRAMS

Under många år, från mitten på 1970-talet och ca 20 år framåt, hade min väninna G och jag en livlig och varierad korrespondens. Det var dikter, målningar, rebusar, gåtor, ordlekar, pussel, o s v. Ofta kunde en bild inspirera till ett poem. Och ibland använde vi oss av så kallade "gnuggisar" för att illustrera våra konstverk. De flesta skulle nog kalla våra alster för trams, men vi hade verkligen kul när vi kopplade av från vardagen och lekte fritt med ord och bilder. Numera sker barnsligheterna med epost.
-
Nedanstående bild fick mig att dikta följande odödliga rader den 17 januari 1981:

Hitta en värdig partner
det är inte lätt,
när man som jag
dansar klassisk balett.
-
Men nu när Margot
har gått i pension,
från mig hämtar "Nurre"
sin inspiration.
-
Men en dag var han
mycket kall, se´n
jag varit snabbare
i Minutvalsen.
-
Jag dansade först;
han betrakta´ sitt ur.
Se´n dansade han
och blev väldigt sur.
-
Nurejev jag slog
med en halv minut.
Jag var jättepigg efteråt,
men han var helt slut.
-
"Dåligt `flås´?" fråga´ jag
och skrattade gott.
"Nästa gång jag tappar dig",
väste han och skrattade rått.
-----
Fakta:
Rudolf Nurejev (1938-1993) - rysk dansör och koreograf. Dansade mycket med
Margot Fonteyn (1919-1991) - engelsk dansös, prima ballerina, adlad 1956.
-
Och så är det fredag - igen! Må väl!

2 kommentarer:

  1. Fantastisk vers!

    SvaraRadera
  2. I mina gömmor finns svaret på Nurre-dansen. Ska plocka fram det vid lämpligt tillfälle. Vi gör för lite trams-saker nu för tiden. Det är ju så roligt.

    SvaraRadera