onsdag 3 februari 2010

IRRITERANDE

Luma - design Stig Lindberg
-
Länge har jag retat mig på att alla (okay då, de allra flesta!) TV-kanaler låter textremsorna ligga kvar i bildens nederkant och dölja den information som finns där. Bakom remsorna försvinner namn och titel/sysselsättning på den som pratar eller namn på skådespelare/regissör i en film. Jag blir så arg!
-
Någon e-n-s-t-a-k-a gång låter man remsan flaxa upp i överkanten och varje gång håller jag på att falla ur fåtöljen av förvåning. Och tacksamhet. Jag måste ta ett stadigt grepp i armstöden för att inte genast rusa till telefonen, ringa upp TV-kanalen och framföra mitt varma tack.
-
Textremsan ska ALLTID flyttas när det finns text som den annars skymmer! Det kan inte vara svårt! Det går ju - ibland. När TV-folket så bestämmer. Tekniken finns alltså. Skärpning, TV-kanaler!
-
För att lugna ner mig avslutar jag med en liten historia - nej, det behövs två:
-
Den kvinnliga hyresgästen klagade hos värden:
"Varje gång ett tåg går förbi skakar huset så jag ramlar ur sängen. Lägg er där själv så får ni se!"
Värden suckade tungt, men gjorde efter en viss tvekan som hon sa. Just då kommer hennes man in genom dörren och ser förstås hyresvärden i sängen. Maken skriker:
"Vad håller ni på med???"
Värden svarar stillsamt:
"Skulle ni tro mig om jag säger att jag väntar på ett tåg?"
---------------------
En ung man kommer till prästen för att få veta hur man bär sig åt för att bli prästvigd.
"Har ni studentexamen?" frågade prästen.
"Nej."
"Kanske någon teologisk examen?"
"Nej."
"Då blir det nog svårt. Det är sällsynt att prästvigning kan ske utan studentexamen och teologisk skolning."
"Jaså, i så fall får vi väl ta borgerlig vigsel."
------
Trevlig "lill-lördag"!

3 kommentarer:

  1. Det är fint att ha en blogg där man kan leva ut sina frustrationer. Det känns alltid lite bättre efteråt. Åtminstone till nästa gång samma sak inträffar.
    Ha det!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dej, SVT borde skärpa sig ordentligt. T.ex. "Programmet kan även ses i HD Tv via Canal Digital, Com-Hem och Viasat" detta är ju fantastiskt, men det borde också tilläggas att ska du se HD Tv får du finna dej i att inte ha Textat för hörselskadade, det är tydligen för avancerat för SVT tekniker, men hålla på med att du kan se i mobilen, det går bra på SVT Play. Och förresten när jag nu gnäller är vi inte i Sverige som har svenska som första språk, och då borde det väl heta SVT Spel rller Spela.

    SvaraRadera
  3. Välkommen "luf"! Håller med om allt, men tyvärr är det ju inte bara SVT som strular. Alla kanaler verkar vara ute på cykelturer.
    Angående "play" och missbruket av engelska ord; i svenska butiker är det numera inte "rea", det är "sale". Va´???

    SvaraRadera