lördag 6 februari 2010

DESIGN: PAPPA

Manschettknappar, armband och ring - silver och ebenholst

Halssmycke och hög, "kantig" ring - silver och bergkristaller

Halssmycke, armband och ring - silver och akvamariner
---
Min pappa var en tusenkonstnär. Jag kan inte minnas att han någonsin gick bet på det han försökte sig på. Efter att han i många år både målat och tillverkat allehanda saker av allehanda material så började han en kvällskurs i silversmide. Naturligtvis klarade han den galant! Och intresset för det stilrena silvret gjorde att kurserna blev fler och fler.
-
Resultatet fick vi bl a se i pappa-tillverkade vackra skålar, ljusstakar, slevar, tårtspadar, sockerskålar, gräddkannor, dosor med lock och smycken till både mamma och mig. När mina två bröder såg de fina sakerna så vaknade även deras lust att silversmida. Min äldste bror tillverkade t ex matsilver i Tornedalsmodell (han lät ett proffs gravera mönstret) och den yngre gjorde ljusstakar, smycken, m m. Han småpysslar än, bl a trumlar han stenar och gör smycken av.
-
Det är med stolthet jag visar bildbevis på min pappas händighet. Smyckena på översta bilden ritade och berättade jag hur jag ville ha (med svart, förstås!) och sedan gjorde pappa dem efter mina idéer. Den andra bilden visar mammas halssmycke och min ring. Tredje bilden är mammas smycken.
-
Så smångom blir det mina syskonbarn och deras barn som ärver dessa ting efter mig. Det är något extra att far/farfar/morfarsfar har tillverkat dem. Jag är så "mallig" över min pappa. Detta år skulle han fyllt 102.

2 kommentarer:

  1. Du kan verkligen vara stolt över din far. Det ser jätteproffsigt ut. Tänk vad fint att få vackra smycken som en nära anhörig gjort.

    SvaraRadera
  2. Underbara smycken.Måste vara roligt att dom får gå i arv!

    SvaraRadera