fredag 29 januari 2010

SVENGELSKT

Four Seasons - Joan Baker (glasmålning)

En dag för många år sedan råkade min pappa höra sin ca femårige sonson M svära en rätt så svavelosande ed. Lite chockad frågade Ms farfar: "Men M, vad säger du?" Svaret kom snabbt och utan ånger: "Jag pratar bara engelska!"
---
Och när vi nu ändå är inne på engelskan så kommer här några rader som stod att läsa på en vardagsrumsvägg i USA. Tyvärr vet jag inte vem författaren är.
---
To counterbalance life´s reality I need these ten things to survive:
1. To receive love.
2. To give love.
3. To communicate with eyes of depth, warmth and honesty.
4. To hear laughter and music.
5. To touch a responsive hand.
6. To stand erect, open and free.
7. To work.
8. To express myself.
9. To search.
10. In an environment of quietude and serenity.
---
Slutar denna kyliga januarifredags blogg med en liten bön inför kommande morgnar. (Författare okänd.)
-
GUD!
Hittills i dag har jag klarat mig bra.
Jag har inte varit
girig, självisk, elak eller grinig
och jag har inte skvallrat eller frossat.
Jag är glad för det,
men om några minuter,
GUD,
ska jag stiga upp ur sängen
och då behöver jag mycket hjälp.
Tack och Amen!
---
Trevlig fredagskväll!

4 kommentarer:

  1. När jag såg meningen "To stand erect" var jag tvungen att kolla med mitt engelska lexikon. Tänkte att nu börjar Anta blogga lite skabröst.
    Men så var det inte och det trodde jag egentligen inte heller.

    SvaraRadera
  2. Kanske det är dags att travestera det kända uttrycket "Skönheten ligger i betraktarens öga": "Snuskhumrandet bor i läsarens hjärna."

    SvaraRadera
  3. Vi kanske skulle få lite fler läsare till vår blogg om vi var lite mer snuskhumriga. Det lär vara sex som säljer.

    SvaraRadera
  4. Det ligger något i vad du säger, men... jag tror att både du och jag hellre har få läsare med stil på sexfattig blogg än många läsare utan stil på sexfrossig blogg.
    Men rätt vad det är så kan nog även vi "spåra ur" - men bara lite lagom.

    SvaraRadera