onsdag 20 januari 2010

AVUNDSJUK NATTUGGLERAPPORT

Uggla, akryl - Abraham Palatnik
-
Timmen är mycket sen, men är man en nattuggla så är man. Nu beror den sena rapporten inte bara på nattuggleriet utan också på den eländiga axeln som värker mer i horisontalläge. Sprutan hjälpte inte så bra som jag hoppats. Men nog pratat om detta.
-
Över till något helt annat. Jag tycker om att titta på TV-programmet "Halvåtta hos mig" i TV4. (Helge Skoogs kommentarer trillar som pärlor!) Men det är en sak som slagit mig: Så stiligt folk bor! Eller är det bara de som har flotta hem som vill vara med i programmet?
-
Det drösar av snygga kök med de allra modernaste hushållsmaskiner och attiraljer, lyxiga bubbelbadkar, öppna spisar och/eller kakelugnar och biografstora TV-skärmar. Och de väl tilltagna bostadsytorna ger plats för både antikviteter och konst.
-
Men, hallå, det är ett matprogam! Inte "Bland slott och herresäten". Det är den goda maten som ska avsmakas och betygsättas. Var är de "vanliga" människorna? Det är dags att få titta in hos en trevlig, matlagningskunnig person som bor i en liten, halvstökig, men mysig tvårummare. Men han/hon vågar väl inte anmäla sig till programmet efter raddan av flotta "hemma-hos-reportage".
-
Efter Sissela Kyles första program i går kväll om de sju dödssynderna (hon började med avund) så inser jag naturligtvis att jag lider av svårbotad avundsjuka...

3 kommentarer:

  1. För nåt år sedan var "halv åtta hos mig" i Umeå.Då fick man se en stökig "ungkarlslya"ska du veta.Killen severade maten på soffbordet bl.a.Men jag efterlyser flera "vanliga" människor nu.Jag missar inte ett av dessa underhållande program.
    Hoppas dDin axel tillfrisknar snarast!!
    Hej!

    SvaraRadera
  2. Snygg uggla! Liksom Yvonne härovan minns jag också Umeåkillen med kalsongerna på golvet. Det har blivit flådigare hem på senare tid. Det har varit mycket folk med lite udda och exklusiva saker på väggarna. Men den bäste kocken kan finnas i den enklaste miljön.

    SvaraRadera
  3. Kommer också ihåg Umeå-killen som inte hade städat. I går, onsdag, fick vi hälsa på i en enrummare - helt OK, men värden skulle ha förberett maten bättre. Gästerna höll ju på att svälta ihjäl.

    SvaraRadera