måndag 9 november 2009

MÅNDAGSFUNDERINGAR


En måndag - med sol! Min vän S, som har en stillsam och mycket underfundig humor, sa en dag när jag klagade på att solen varit frånvarande alldeles för länge: "Ja, i dessa tider dras det in på allting."

--
Ibland blir jag inte riktigt klok på bloggskrivartekniken. När jag skrev "Sömnsvårigheter" så gjorde jag lämpliga avstånd mellan varje stycke men - vips! - efter publicering så hade mellanrummen försvunnit ut i bloggrymden och hela texten blev jobbigt kompakt och svårläst. Andra gånger har det fungerat perfekt. Obegripligt! Nu får det i stället bli några streck mellan - för säkerhets skull...
--
Det finns dagar då jag önskar jag att jag hade en Tina Nordström eller Jamie Oliver undangömd i kylskåpet och som jag kunde plocka fram vid akut matlagningsutbrändhet och matfantasibrist. Jag kan bli såååå less på att laga mat varenda dag. Lådor och pärmar svämmar över av alla mina miljoner (lätt överdrift) sparade recept. Ett par hyllmeter kokböcker finns också att hämta matinspiration från. Men det hjälper inte. Vissa dagar känner jag bara för att låta kökspersonalen (d v s - mig) gå ut i vild strejk.
--
Kanske man skulle ta en fastevecka? Strunta i all fast föda och bara frossa i morots-, äppel- och rödbetsjuice. Men det blir ju lite tråkigt i längden. En gång fastade jag faktiskt i 25 dagar och det gick jättebra. Det värsta var att inte behöva tugga. Jag knaprade Wasa Sport och spottade ut det, bara för lyckan att få använda semesterfirande tänder och käkmuskler. (Före den upplevelsen visste jag inte att man kunde nå eufori på det sättet.)
--
Nu är det slut på måndagens "fundringar".

PS. Nu är "Sömnsvårigheter" redigerad. Med mellanrum.

2 kommentarer:

  1. Pratade nyss med en grannfru som flyttat och hon hade varit tvungen att slänga sina miljoner recept för hon hade inte längre plats.
    Jag tror inte att man kommer att sakna recepten då man så sällan använder något nytt.

    SvaraRadera
  2. När jag lägger in en bild,blir det ofte så att textstyckena åker ihop.Vet inte vad man ska göra åt detta.Inte alltid,men för det mesta.
    Detta med matlagning,är jag en periodare på.Ibland är det bara ett nödvändigt ont.
    ha det bra!

    SvaraRadera