onsdag 4 november 2009

ETT GOTT SKRATT


I dessa dagar med finanskris, arbetslöshet, svininfluensa (se bilden ovan), våld, oroligheter och annat trist så behöver jag, mer än någonsin, ta vara på det roliga och trevliga som finns runt omkring mig. När jag utan framgång försökt hitta något glatt och trevligt i nyhetsflödet och allt elände står mig upp i halsen - då tar jag fram min pärm märkt HUMOR. I den har jag genom årens lopp samlat sådant som framkallat vilda skratt, lite smilbandsdragande fnitter och/eller bara en mysig känsla. Någon har sagt: DEN MEST FÖRLORADE AV ALLA DAGAR ÄR DEN DÅ MAN INTE SKRATTAT. Det sägs att barn skrattar flera hundra gånger per dag, men vuxna endast några få.

Jag vet, det är skillnad på barns och vuxnas tillvaro: Jämför man - kurragömma på dagis och bortplockning av Lego från vardagsrumsgolvet med - chefen på jobbet, amorteringarna på huset och bilen, de stigande mat- och bensinpriserna, restskatten, de obetalda räkningarna, vattenläckan i källaren, m m så inser man snart varför vuxna inte så ofta ramlar omkull i skrattparoxysmer.

Hur som helst, här följer några exempel på vad jag tycker är roligt.
Lilla Sara ska börja skolan. Läraren säger:
- Säg något, Sara, bara berätta något, så att jag får höra ungefär hur stort ordförråd du har.
Sara tittar bort mot sin mamma och frågar:
- Mamma, tror du att hon önskar några logiskt konstruerade satser eller bara ett antal irrelevanta reflexioner?
----------
En norsk historia:
De norska trafikmyndigheterna hade bestämt att motorcyklister ska bära toppluva i stället för hjälm. De nya bestämmelserna grundade sig på rön som landets trafikforskare gjort:
De utrustade sig med en toppluva och en hjälm och klättrade upp till en fjällbrant som stupade några hundra meter rakt ner. Först kastade de ned hjälmen, som gick i tusen bitar vid nedslaget. Därefter kastade de ner toppluvan - och den höll.
----------
Ytterligare en norsk historia som också är en engelsk läsövning:
A Norwegian moved to Ireland and joined the IRA. His first assignment was to blow up a bus. But he failed because he burned his mouth on the exhaust pipe.
----------
Åter till fredliga Sverige:
Hemmansägare Öberg tycker om att åka spark på vintern. Det gjorde han också denna söndag när han skulle till kyrkan. Snön hade fallit och det gick fint att åka. Ända tills en sandbil passerade och förstörde alltsammans. Öberg knöt näven efter bilen och skrek:
- Jädra sandaler!
----------
Snart är det dags för sparken... Och toppluvan!

1 kommentar:

  1. Visst är det fint med humorpärmar. Och fortfarande kan man fylla dem med nya lustigheter. Vi behöver verkligen det spontana skrattet. Din blogg är super och du är ändå bara i början på din karriär.

    SvaraRadera