måndag 12 juli 2010

TRÄDGÅRDSMÄSTARE BLOMKVIST

Livet stannar inte upp, vad som än händer. Det går vidare och tur är väl det. I veckan ska jag få träffa en hörselpedagog och det känns bra. Hon kan säkert ge värdefulla tips och råd om hur jag bäst tacklar min nya en-hÖRAde situation.
---
Lagom sommarvärme omvandlas snabbt till dallrande sommarhetta på en balkong som är inglasad - och åt två håll. Då kan det vara skönt med en svängande fläkt och ett glas isande kallt vatten. En god bok förhöjer också balkongstunden. Och så trädgårdsmästare Blomkvists sällskap, förstås.
-
Trädgårdsmästare Blomkvist och jag möttes på en loppis i maj och sedan dess har han hand om alla mina "f-u-s-k-i-o-r". Eftersom de är väldigt (!) lättskötta så klarar han uppgiften galant. Dessutom är han en riktig charmör, alla faller pladask för hans grå-diskreta uppenbarelse, precis som jag gjorde. Han har fått flera inviter om nytt hem och jobb, men han stannar här. Bra och charmig arbetskraft ska man vara rädd om.
-
Det är vilsamt för ögonen att möta en svart fond i stället för en vit. Med fönster åt både norr och söder flödar ljuset in och allt vitt blir... bländande vitt.
-
Kanske svårt just nu - men ändå: Håll huvudet kallt!

3 kommentarer:

  1. Trädgårdsmästare Blomkvist är välkommen till mitt hem. Tror att han skulle uppskatta att slippa stå i den enorma hettan på en glasad balkong.

    Nej, jag skämtar bara. Herr Blomkvist är för alltid din.

    SvaraRadera
  2. Som tur är verkar Blomkvist klara hettan alldeles utmärkt. Faktiskt mycket bättre än jag gör... men är jag lika välkommen?

    SvaraRadera
  3. vad fin han var Blomqvist!
    jag läser också mycket nu på sommaren.

    SvaraRadera